Снимка: БГНЕС
Евродепутатите одобриха нови мерки за безопасност, включващи цифрови книжки и задължителен изпитателен срок за начинаещите водачи
По-строги санкции за младите шофьори влизат в сила в Европейския съюз. Целта е да се подобри пътната безопасност и да се намалят инцидентите, които водят до близо 20 хил. смъртни случая годишно. Евродепутатите одобриха нови правила, които включват:
►Шофьорска книжка с валидност от 15 години;
►Най-малко две години изпитателен срок за начинаещи водачи;
►Нова цифрова шофьорска книжка, която може да замени физическия носител;
►Невъзможност да се избегне лишаването от правото на шофиране в чужбина.
Мая е на края на своето обучение за управление на автомобил. „Мисля, че е редно на 17 да започнеш и на 18-годишна възраст вече да можеш да си вземеш книжката, което е хубаво. Не мисля, че 30 дни са достатъчни, за да станеш шофьор”, твърди курсистката.
Според новите правила обаче, до навършване на пълнолетие младите шофьори трябва да са придружени от опитен водач.
„На 17 се явявате на изпит. Дава ви се едно временно свидетелство. През това време имате човек, който е с вас. Само че - този придружител на всеки три месеца трябва да отиде в автоучилището заедно с ученика”, обясни Йонко Иванов, председател на Съюза на центровете по авто-мото подготовка.
До 2030 година ще бъде въведен електронен формат на шофьорските книжки. Водачите могат да притежават и свидетелство на физически носител. „Срокът мисля, че се удължава до 15 години, когато имате свидетелство за управление, да не бъде подменяно. То ще бъде съответно монтирано на смартфони или пък на електронен портфейл”, подчерта Иванов.
„Ще е в плюс да са електронни, защото, когато ходим в чужбина - всичко може да се вижда електронно”, твърди курсистката Мая.
Страните членки на ЕС имат три години, за да отразят новите правила в националните си законодателства и още една година за подготовка на прилагането им.
„По отношение на въвеждането на възрастта 17 години - не сме против. Но сме въздържали се. И може би въвеждането ще стане най-късно и отложено възможно, доколкото ни позволява европейският договор, с който сме се ангажирали”, подчерта транспортният министър Гроздан Караджов.
А автоинструкторите предлагат обучение по пътна безопасност в училищата.”Всичко идва от възпитанието в семейството и от възпитанието в училище и обучението в училище. Трябва да имаме часове в обучение по пътна безопасност”, категоричен е Иванов.
Освен модернизация, промените целят и да се намали рискът от пътнотранспортни произшествия.
Според Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите промените ще имат ефект, ако някой наблюдава дали наистина се прилагат.
„Например казваме, че при подновяване на свидетелството за управление на МПС ще се изисква съответното медицинско по образец, но се предвижда и възможност за самооценка. Това не го разбирам по никакъв друг начин освен в някакъв образец на документ аз да впиша и декларирам че съм здрав психически и физически. Тоест, българският народ ще премине на вариант самооценка и това няма да има нищо общо с истината”, заяви той в Обедния информационен блок по NOVA NEWS.
Стажант-репортер: Габриела Стоименова
Редактор: Мария БарабашкаПоследвайте ни