Поръчвайте таксита през диспечери и настоявайте за касова бележка всеки път...

Налагането на европейски стандарти и зачестилите проверки не оставиха в миналото проблема с т. нар. помпи в таксиметровите автомобили. Оказва се, че практиката на някои таксиметрови шофьори да мамят клиентите продължава. Можем ли да познаем, че апаратът е манипулиран?

Оказва се, че дори емблемата на голяма таксиметрова компания не е гаранция, че няма да бъдем ужилени.

Звъннах на една от най-големите ни таксиметрови компании и буквално за един километър, цифрата, която беше навъртяна, беше над 4 лева, което със сигурност не е тарифата,  обявена на стъклото. Тогава се сетих, че приятели са ми казвали, че това е начин да се \"напомпа\" сметката – пускайки климатика. Помолих човека да спре климатика, при което шофьорът се ядоса изключително много и започна да ми крещи, че колата е негова, нямам право да искам такива неща. В крайна сметка, климатикът беше спрян и – съответно - апаратът започна да върти доста по-нормално, разказва Тереза Захариева.

Подобни злоупотреби влияят зле не само на джоба на клиентите, но и на имиджа на водачите, разказва ни Марио, който е от светлата страна на бизнеса вече 15 години.

В действителност е много трудно не само за пътниците, но и за инспекторите от автомобилната администрация да разберат, че помпат апарата. Старши инспектор Васил Палавров от ДАИ обясни, че инспекторите винаги са крачка назад, защото става въпрос за технологии, които постоянно се усъвършенстват.

Той демонстрира устройство, което задейства друг механизъм, който пък влияе на апарата. Става въпрос за просто едно дистанционно управление, което прилича на ключодържател за кола. По тази причина, и клиентът, и който и да е - дори и професионалист, ще си помисли, че това е ключодържател за кола.

Това е един от най-простите варианти на помпите. Когато става въпрос за манипулации обаче, човешката изобретателност няма граници. Освен свързани с климатика, както в случая на Тереза, подобни устройства могат да се задействат и с пускането на чистачките или усилването на радиото, например.

Компанията няма значение – всичко опира до водача, който решава да монтира сам нещо, с цел да мами хората. Подобни случаи е срещал и Спас Атанасов – управител на фирма с 2000 таксиметрови коли.

Съветът - да поръчваме таксита през диспечери и да настояваме за касова бележка всеки път, когато се качим в таксиметрова кола. Ако има някаква нередност – да сигнализираме в компанията.