Експертите дават за пример развъждането на биоговеда, което у нас е с 20 пъти по-малко от това в Естония

Учени и икономисти алармират, че изоставаме в развитието на биопазара, който за последните 10 години е нараснал над три пъти.


Българинът харчи на година по-малко от един лев и 50 стотинки за биохрани. За сравнение, годишният бюджет на един датчанин за ястия и продукти с марката "био" възлиза на 140 евро за 12 месеца.  


От юни пазарът на биопродукти стана наистина глобален - марката на този вид продукция беше призната едновременно и в Съединените щати, и в Европейския съюз.


Експертите дават за пример развъждането на биоговеда - у нас те са едва 911, докато в Естония те достигат до почти 23 хиляди. У нас няма регистрирана нито една биомлечна крава, докато в Полша те са вече 19 хиляди.


Биопродукцията, макар и ограничена като количество, се изнася за някои от най-платежоспособните пазари на света.


Георги Шиваров от БСК твърди, че „около половината от биохраните се консумират в Съединените щати, около половината от тях - в Европейския съюз. Като правило цените на биохраните са с 60, до 80% по-високи”.


У нас едва половин процент от земеделските земи се използват за производство на лицензирана биопродукция.


Повече по темата гледайте във видеото.


Репортер: Данаил Глишев