Дългоочакваният последен участък на аутобана ще бъде открит в понеделник

Дългоочакваният последен участък на магистрала "Тракия" ще бъде открит в понеделник. Това е трасето между Зимница и Карнобат, с което ще се сложат край на 40 години строителни работи.

 

На официалната церемония ще бъдат поканени всички министър-председатели и министри от правителствата на страната, участвали в изграждането на автомагистралата от 1973 г. досега.

 

Първият участък от София до Пловдив е открит през 85-та година, което е 10 години след началото на строителството. Днес този участък се доближава до годините на христовата възраст. И все пак в понеделник ще станем свидетели на завършеното съоръжение от 360 км, които свързват столицата с Бургас.

 

„Едно е да искаш, друго е да можеш, а трето и четвърто - да го направиш”. Думи от разказа на Николай Хайтов "Мъжки времена". 

 

Решението за изграждане на първата автомагистрала у нас, автомагистрала "Тракия" е взето през далечната 1964. Строителството и като част от  магистрален пръстен, включващ още магистралите "Хемус" и "Черно море"  започва през 1973 година. Първият участък от 110 км в отсечката София-Пловдив е пуснат едва през 1985 година. Като че ли още тогава е зададен ритъма, с който магистралата ще бъде завършена едва днес - 2013 година.

 

От пускането на този участък до днес са изминали 30 години. Официални данни за това кои участъци от магистралата са ремонтирани през тези години и колко пъти няма, но по закон на всеки 7 години трябва да се извършват сериозни ремонтни работи по съоръжението, което ще рече, че до този момент отсечката от София до Пловдив е закърпвана поне 4 пъти. 

 

През 1995 година тогавашният премиер Жан Виденов открива 32 км участък от Пловдив до Оризово. Така за 22 години България може да се похвали със 142 км построени от магистрала „Тракия”. Всичко като чели се замразява за още 6 години и през 2001 се откриват още 4 км. За седем години те са построени и вече имаме пълна отсечка от столицата до Бургас.

 

След утрешния ден България ще има първата завършена магистрала с дължина 360 км. За съжаление статистиката казва, че тя е строена 40 години със скорост 25 метра на ден.

 

За лот 2,3,4, които са 116.579 км са изхарчени близо  250 млн. евро за строителни работи и 1,7 за строителен надзор.