Цените може да скочат заради тол-таксите
Автобусните превозвачи на протест. Ще има ли транспортна криза в седмицата, преди Великден и какви са исканията им?
26 април е датата на автобусния протест. Превозвачите няма да затварят улици и няма да блокират столицата. В 11 часа сутринта ще преминат на шествие от бул. „Цариградско шосе” през центъра до Централната автогара. Един от проблемите, които извадиха превозвачите на улицата е предстоящото въвеждане на тол-таксите. Според бранша това неминуемо ще доведе до поне 15% увеличение на цените на билетите. Ето какви са исканията на протестиращите.
Тол-таксите не са най-належащия проблем на превозвачите, но могат да се превърнат в изпитание за пътниците.
„Ако приемем най-ниската стойност, която е определена от Световната банка - 0,12 лева на километър, това означава около 15%, при условие, че се запази цената на горивата”, коментира Васил Пиронков, собственик на автобусна компания.
Очаква да се тол-таксите да бъдат въведени в началото на 2018 г. Преди това, превозвачите имат далеч по-сериозен проблем - сивият сектор.
„Той е над 50% в момента. Има около 5000 микробуса, които пътуват и в Европа и в България. Ако отидете на Централната автогата и на жп гарата ,отпред има микробуси, отсреща срещу автогарата”, обяснява Галя Топалова, председател на Сдружението на автобусните превозвачи.
От бранша настояват за криминализиране на превозването на пътници без лиценз. Другият сериозен според тях проблем е твърде рестриктивното законодателство.
„За едно и също нарушение в Германия един водач заплаща 100 евро глоба, а за същото нарушение на водача му се налага 1500 лева в България. Минималната ставка е 460 лева”, обяснява Себахтин Исмаил, собственик на автобусна компания.
И така големите глоби карали всички по веригата да предпочитат корупцията. За да се решат проблемите, трябвало комуникация между превозвачите и министерството на транспорта.
„От 5 години се борим с държавната машина, но всяка година има някакъв проблем там”, обяснява Галя Топалова, председател на Сдружението на автобусните превозвачи.
„На работа съм в министерството. Да заповядат, когато имат желание”, призова транспортният министър Ивайло Московски.
От тази среща зависи дали протестите на превозвачите ще продължат.
Този протест на превозвачите е само предупредителен. Ако не намерят решение на проблемите заплашват с ефективни протести, като ден без автобусен транспорт например.