Авторите на изследването проучили микроби, които живеят в човешкото тяло

Учени, търсещи нови начини за справянето с трудни за лечение бактериални инфекции, са открили антибиотик, който се е криел точно "под носа" им...в човешкия нос, съобщават Ройтерс и Асошиейтед прес, позовавайки се на публикация в сп. "Нейчър", цитирано от БТА.

Повечето антибиотици, открити и разработени досега, са изолирани от бактерии, обитаващи основно почвата. Авторите на настоящото изследване от университета на Тюбинген, Германия, обаче са решили да проучат микроби, които живеят в човешкото тяло.

По темата

Учените са установили, че бактерията златист стафилокок обитава носовете на около 30% от хората. Това ги е накарало да се запитат защо останалите 70% не са атакувани от стафилококовия микроб.

Защо антибиотиците скоро ще спрат да действат

Известно е, че "по-коравата" версия на бацила, т.нар. метицилин резистентен златист стафилокок, е сред супербактериите и се превръща във все по-сериозна заплаха за глобалното здраве.

В публикацията си германските специалисти описват друг обитател на човешкия нос, също представител на семейството на стафилококите - Staphylococcus lugdunensis. Изследователите смятат, че именно той пречи на конкурентния стафилокок да причинява инфекции при някои хора, произвеждайки собствен антибиотик.

Колко честа употреба на антибиотици е допустимо, за да не станем резистентни

"Освен централно място за много вирусни инфекции, носната кухина представлява и богата екосистема от около 50 вида бактерии. Това е причината да се насочим към тази част от човешкото тяло. В резултат се натъкнахме на някои неочаквани и вълнуващи открития, които могат да бъдат от полза в търсенето на нови идеи за разработването на антибиотици", казва микробиологът и ръководител на изследването Андреас Пешел.

Лекари: Внимавайте с антибиотиците

Пешел и колегите му са изолирали нов антибиотик, нарекли са го лугдунин и са го тествали върху мишки с кожни инфекции, причинени от златист стафилокок. Специалистите са установили, че в повечето случаи антибиотикът действа ефикасно срещу бактерията.

Учените отбелязват, че изследването им е на много ранен етап и тепърва предстои да се разбере дали новият антибиотик ще бъде ефикасен и при хора.