Празникът на Св.Трифон идва от древногръцките празници на бог Дионисий
И в двата празника – Св. Трифон и Св. Валентин има особена обредност, която е наслоила разнородни религиозни виждания и исторически пластове. В българската традиция най-често се почитат езическите празници. Ние българите празнуваме по начин, който съчетава синкретично всичко, абсорбирано от историята.
НА ТРИФОН ЗАРЕЗАН: Зарязване на лозята в село Черногорово (ВИДЕО)
Това каза Веселин Тепавичаров, доц., д-р на науките, свързани с културата и преподавател в СУ „Св. Кл. Охридски“, цитиран от БГНЕС.
Нашият народен календар според класическата етнографска наука се състои от два пласта – езически и християнски. Но при честването на Трифон Зарезан и на Св. Валентин става въпрос за три пласта, тъй като има и съвременни постмодерни напластявания.
Кои храни са подходящи за влюбените на Св. Валентин?
"Знае се много добре, че денят на виното, зарязването на лозята идва от древния гръцки свят. Това са Дионисиеви празници, които се свързват с правенето и пиенето на виното, както и с гуляите. Но по-късно, когато тук се настанява християнската църква, и особено след реформата на Константин Велики, християнството е обявено за монополна религия в Римската империя, а по-късно във Византия християнската църква се е опитала най-напред да отстрани езичеството – това, което наследява. Но това е било изключително трудно и затова в крайна сметка се получава така, че християнството се наслагва върху езическия пласт. А езическият пласт е с най-солидно присъствие в съвременния български календар. По тази причина Св. Трифон „се настанява“ в този пласт по линия на православието, но това съвсем не означава, че езическите обреди са изчезнали. Напротив, те не изчезват, те просто се интегрират в християнския календар", каза доцентът.
Отбелязваме Трифон Зарезан по стар стил
"Като говорим за третия пласт – постмодерния пласт, трябва да кажем, че тази постмодерност също слага своя отпечатък върху календара. Както Св. Валентин, както и Вси светии - това са иновации, които все по-упорито „се настаняват“ в българската календарна система. Това са иновации, свързани с глобализацията и най-вече, свързани с решенията на по-младите хора. Питал съм мои студенти – защо избирате св. Валентин, те отговарят, че в нашия календар няма ден на влюбените. Ето затова празнуват Св. Валентин.
Към тези нови иновации, трябва да сметнем и това, че в самото православие, не е характерно да се празнуват именните дни. Те се празнуват като дни на светците, а в нашата календарна обредност се празнуват като дни на хората, които носят тези имена. Можем да кажем – в календарната система на България има три пласта. Но пак подчертавам – най-сложният, с най-голямо присъствие е езическият пласт. Защото той е свързан преди всичко с поминъка на хората."
Трифон Зарезан – по традиция се празнува три дни. Първият ден е денят на Св. Трифон, вторият – на Св. Богородица /тъй като тя на 40-ия ден е завела младенеца на молитва/ и третият ден е на св. Симеон, който се свързва с деня на майките и децата, които имат някакъв белег /ако децата или майките извършват нещо, което е табу, те ще получат някакъв белег/.
"Иначе е утвърдена обредната система. На 1 февруари всяка жена трябва да стане, да замеси пита и да изпече хляб, като върху хляба се правят украшения, най-вече с тлъсти гроздове, за да има берекет. В нашата обредна система всичко е свързано с берекета или с предпазни действия, които да защитят реколтата от външни посегателства - било то природни стихии, или мишки, лалугери, насекоми, които могат да навредят. Освен това тя изпича една кокошка. Рано сутринта преди пладне лозарите вземат тези неща и първите три стръка, които ще се зарежат, трябва да се полеят с вино. Това означава, че ще има берекет. След това се извършва истинската работа, а след това настъпва веселата част, тъй като за да има берекет, трябва да се полее. Избира се цар на лозарите. Много се пие, което е знак, че през годината ще се роди повече. Царя го качват на каруца и го карат в селото, където празненствата продължават до късно вечер", разказва доц.Тепавичаров
В различни райони на България Трифон Зарезан се използва да се плашат тези овощни дървета, които предната година не са родили. Домакинът на дърветата казва: „Ще те отрежа, ако не родиш и тази година“. Уж замахва с брадвата да плаши дървото, но се намират негови комшии, които казват: „Хайде, остави го, то сега ще роди“. На други места пък Трифон Зарезан е свързан с предпазна обредност. Например в Монтанско, Видинско наричат тези дни Вълчи празници, като има поверия да се предпазят и хората, и реколтата от вълци.
Шест идеи за необвързаните на Св. Валентин
Повечето от младите хора напоследък предпочитат да празнуват Свети Валентин. Това е разбираемо. Не можем да ги спрем. Има мнения, че тези иновации са вредни, тъй като нарушават нашия традиционен календар. Но животът си е живот – никой не може да спре онова, което животът си го иска. Ние знаем, че Трифон Зарезан се е празнувал още от древните траки. Той е бил един от най-важните празници на древно тракийското и древно елинското население. Знаем също така, че виното и винопроизводството също съществува от древни времена. На много места това се е правело не със стопанска цел, а със свещена обредност, тъй като това е свързано с напиване, с дионисиевите вакханалии – това е обредно. Знаем, че в Средновековна България хан Крум е изкоренил лозята, но летописите казват и, че като дошъл византийският император в Плиска, раздал виното на своите войници. Това трябва да ни накара да се замислим дали заради пиянството хан Крум е поискал да се изкоренят лозята.
Вино се е пиело по българските земи още от дълбока древност. От кога е празникът, не можем да кажем. Ние знаем, че Св. Трифон е роден през 225 г. след Христа. Той се ражда във Фригия. Неговото име слагат да замести Дионисиевите вакханалии. Затова на много места му казват Трифон – пияницата, тъй като се свързва с пиенето. Това липсва в календара на църквата, но тя - ще не ще, го е приела. Като говорим за третия пласт на обредността и на традицията, можем да дадем пример със Св. Георги – деня на овчаря. Но там „са се наместили“ и военните. Те са търсили защитата на светеца. Банкерите пък са потърсили защитата на св. Николай, който е защитник на рибарите. Въобще съвременността навсякъде се е наместила по някакъв начин, но, слава Богу тя не е успяла да измести автентичното. Затова ние днес празнуваме нашите празници по начин, който съчетава синкретично всичко, абсорбирано от историята.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.