Причината - повишаването на новите екотакси

Омбудсманът Мая Манолова се обяви против увеличаването на новите екотакси, информира БГНЕС. 

"Аз пледирам за публичност и прозрачност как се харчат парите на гражданите дадени за продуктови такси. Тези суми са непосилни за гражданите и те трябва да знаят за какво се харчат, а размерът на таксите винаги е около 15% от стойността на автомобила", коментира Манолова.

Ако те бъдат приети, се очаква налогът за автомобилите до 5 години да се повиши от 260 на 290 лв., а при по-старите, над 10 г., да се повиши от 275 на 310 лв.

От Съюза на международните превозвачи скочиха срещу предложението на МОСВ и казаха, че мотивите, с които министерството иска тази промяна е неприемлива.

С 3% поскъпва екотаксата за коли над 5 години

"Това за нас е изненада. Ние ще бъдем натоварени и с още една такса. Ние сме против въвеждането на такса за тежкотоварните автомобили и автобусите. Не възприемаме целта на МОСВ, че по този начин ще се ограничат вредните емисии. Мотивите са неприемливи за транспортния бизнес. Ние ще внесем становище с предложение МОСВ да преосмисли предложението си да въведе нов субект и обект, какъвто са тежкотоварните автомобили", заяви председателят на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.

Председателят на АВА Христо Христов се обяви за отпадането на тази такса и каза, че тя няма да реши проблема със закупуването на стари автомобили от Европа.

Ще бъде ли опасен новият завод за горене на отпадъци?

"Протестираме срещу такава такса. Тя трябваше да отпадне още когато влязохме в ЕС. Второ няма никаква полза от нея. Броят на старите автомобили се е увеличил над 60%. Ако целта е да имаме чист въздух това не е правилната мярка. Тя е в ущърб на българските граждани. Не е ясно нито къде отиват парите, нито за какво се харчат. 120 000 автомобила излизат от употреба на година. Около 300 000 автомобила се регистрират всяка година", посочи Христов.

От Българската асоциация по рециклиране пък отбелязаха, че вече се оползотворяват 95% от автомобилите, за което са необходими средства.

"По отношение на парите, които се събират годишно, те са малко под 50 млн. лева с ДДС. Като се махне ДДС остават 40 млн., които отиват за поддръжката на дейността на рециклиращите фирми и 591 площадки за разкомплектоване на автомобили", отбеляза председателят на асоциацията Борислав Малинов.

Химици разработиха пластмаса, която може да бъде рециклирана неограничено

Той добави още, че в момента никой не рециклира камиони и автобуси и те са оставени на произвола на съдбата като гният по улиците в страната. Според него е необходимо да има екотакси и за тежкотоварните автомобили и автобуси, за да се обезпечи разкомплектоването на тези видове транспортни средства.

Повод за дискусията станаха жалби на граждани до омбудсмана срещу проекта на Министерството на околната среда и водите за промени в Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктовата такса, която е качена на сайта на ведомството за обществено обсъждане до 18 юни 2018 г. Документът предвижда по-високи екотакси при регистрация за стари автомобили с до 35 лева и въвеждането на такива за камиони и автобуси. Те се заплащат еднократно при регистрация на моторните превозни средства в КАТ.

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.  

 

Редактор: