Световната банка препоръча българите да спрат да ползват отоплителни уреди на твърдо гориво
Всички печки на въглища и дърва, които не отговарят на еконормите, трябва да бъдат подменени най- късно до 2024 г. Това е една от основните препоръки от Световната банка, които страната ни трябва да изпълни, за да подобри качеството на въздуха. Към момента отоплителни уреди на твърдо гориво използват 54% от българите. Според експертите 85 на сто от фините прахови частици се дължат именно на отоплението на битово гориво. Очакванията са нивата им да се понижат със 78% след въвеждането на предлаганата от Световната банка мярка.
ЗА ПО-ЧИСТ ВЪЗДУХ: Заменят експериментално стари печки с камини на биопелети
„Подмяната на отоплението може да бъде много евтина или много скъпа. Ако имате изградена газопреносна мрежа, най-евтиният и бърз вариант е присъединяването към нея. Ако няма такава, това пък може да бъде доста скъпо”, каза в ефира на „Здравей, България” министърът на околната среда и водите Нено Димов. И каза, че местната власт във всяка община трябва да прецени кой е най-изгодният за нея вариант за спазване на изискванията.
Министър Димов допълни, че има идея неотговарящите на изискванията електроуреди и горива изобщо да не стигат до пазара и да не могат да се продават.
СРЕЩУ МРЪСНИЯ ВЪЗДУХ: Глоби за горене на гуми, кабели и опасни отпадъци
„Ще бъде отворен ресурс от около 115 млн. лева на Оперативна програма „Околна среда”, което е крайно недостатъчно за решаване на проблема с подмяната на системите за отопление. Средствата ще бъдат фокусирани в няколко общини, където това да се направи пилотно. За следващия програмен период ще преговаряме за много по-сериозен ресурс, за да може всички общини, които имат нужда от финансиране, да бъдат подпомогнати”, каза още екоминистърът.
Той съобщи, че ще търси коалиция, за да поиска от Европейската комисия да регламентира движението на коли втора употреба.
"В момента, със забраната, която се получава в някои западни градове, цените падат изкуствено. Страните от Централна и източна Европа не трябва да се превръщат в депо за стари автомобили и нашите граждани с по-ниска покупателна способност да не страдат от това, че им се прехвърлят некачествени коли. Този двоен стандарт, който гледахме преди време при храните, трябва да бъде избегнат и при колите. Производителите могат да направят и за българския или полския клиент това, което правят за немския”, коментира Димов.
Отговора на въпроса колко ще струва на българина това да диша по-чист въздух потърси репортерът Георги Георгиев в рубриката „На твоя страна”.
Всичко по темата гледайте във видеото.
Очакваме Вашите предложения за теми, както и сигнали, на e-mail: georgi.georgiev@ntv.bg и във facebook: Georgi Georgiev Nova TV.
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.