Решението идва след директива от Европейската агенция за безопасност на полетите
България спира полетите на „Боинг 737 Макс 8” във въздушното си пространство след двете катастрофи с този тип самолети. Решението идва след директива от Европейската агенция за безопасност на полетите.
България ще позволява кацане на такъв самолет само при извънредни или аварийни ситуации. Часове преди забраната да влезе в сила, точно същият модел самолет кацна извънредно на Летище София и се оказа блокиран у нас.
След забраната за „Боинг 737 Макс 8”: Самолет кацна извънредно на Летище София
Извънредно кацналият самолет „Боинг 737 Макс 8” е пътувал от Египет за Холандия. След като властите в Амстердам отказват кацане, пилотите търсят разрешение за кацане в друга държава. В Унгария също получават отказ. Правят обратен завой над Румъния и се приземяват в България. А пътниците са били принудени да прекарат нощта в хотел в София. Това се случва малко преди ограничителната мярка за „Боинг 737 Макс 8” да влезе в сила и у нас. До момента забраната е в сила в почти целия свят, с изключение на САЩ и Канада.
ЕС затвори европейското въздушно пространство за "Боинг 737 MAX"
Проблемите за пътниците, които кацат извънредно у нас, започват още в Египет.
„Беше ужасно, защото заради буря в Холандия, полетът ни в Египет закъсня с два часа. След това ни казаха, че не можем да кацнем и никой не ни иска. Отидохме до Будапеща, не ни дадоха да кацнем и ние трябваше да дойдем до София”, разказва Моник, която е била пътничка в самолета.
Кацат на Летище София около 21:00 часа, въпреки че не са имали технически проблеми със самолета. В този момент у нас все още не е затворено въздушното пространство за „Боинг 737 Макс 8”. Забраната обаче влиза в сила 10 минути по-късно. Мярката е по препоръка на Европейската агенция за безопасност на полетите.
Самолет кацна аварийно на Летище София
„Все още не са ясни и точни причините защо, но са получили съобщение от въздухоплавателната администрация на Америка за евентуално изследване на новата система на „Боинг” за хоризонтална стабилизация”, заяви Станимир Лешев, главен директор на ГВА.
Редица авиокомпании са изправени пред нуждата да сменят самолетите си „Боинг 737 Макс 8” с други. А това според експерти не е толкова лесна задача.
„Закупуването на нов самолет, не е като да си купиш кола от магазина. Става със заявка и екипажите на тези самолети трябва да бъдат подготвени за това”, обясни Кристиян Кръстев, авиоексперт, бивш министър на транспорта.
Проблемът с този тип самолети вероятно ще отвори работа за чартърните компании.
Извън аварийните кацания, разрешение да летят над България ще имат само празни самолети „Боинг 737 Макс 8”, които трябва да бъдат ремонтирани.
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.