През 2018 г. над 10 хил. водачи са управлявали превозно средство след употреба на алкохол

За период 2011 – 2018 г. са регистрирани над 1300 пътно-транспортни произшествия в България с участие на водач на превозно средство с над позволеното ниво на съдържание на алкохол в кръвта. Това съобщи председателят на Държавна агенция „Безопасност на движението пътищата“ Малина Крумова по време на конференцията „SMART политики за превенция на шофирането под въздействие на алкохол“. Събитието се организира от Европейския съвет за безопасност на транспорта в София и в неговото откриване участие взеха заместник-министъра на вътрешните работи Стефан Балабанов, заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ангел Попов, Матю Болдуин, заместник-генерален директор на ГД „Мобилност и транспорт“ и координатор на високо ниво на ЕК по въпросите на пътната безопасност, Антонио Авеносо, директор на Европейския съвет за безопасност на транспорта (ETSC) и др.

96% от шофьорите у нас се смятат за нискорискови

„В пъти е завишен контролът, но е много важно да работим и за превенция на подобно поведение на пътя“, подчерта Малина Крумова. По думите ѝ през миналата година са установени над 10 хил. водачи, управлявали превозно средство след употреба на алкохол, но в допустимите от закона граници. За същия период 8 хил. са били нарушителите употребявали с над 0.5 промила алкохол в кръвта. „Това показва, че трябва да работим повече, за да обясним на хората, че това че законът разрешава минимална граница, не означава, че е безопасно да шофират след като са употребили, дори минимално количество алкохол“, посочи тя.

Масирана акция на контролните органи в рамките на TIPSOL е била осъществена през миналия месец, като само за седмица са проверени над 20 хил. шофьора, от които повече от 200 са управлявали МПС с наднормено количество алкохол в кръвта, стана ясно от нейното изказване. “За съжаление расте и броят на водачите управляващи превозни средства след употреба на наркотични вещества“, допълни Малина Крумова и акцентира, че само при цитираната акция нарушителите са били близо 50.

Акцент в нейната презентация бе превенцията срещу подобно рисково поведение на пътя. Обърнато бе и внимание на корпоративната отговорност, като възможност за ефективно противодействие. Сред обсъжданите възможности бе и внедряване на системи за управление на качеството в компаниите и недопускане на водачи, дори с минимално количество алкохол да управляват служебни автомобили.

Около 25% от всички пътни инциденти в Европа са свързани с употреба на алкохол. Това съобщи Матю Болдуин, заместник-генерален директор на ГД „Мобилност и транспорт“ и координатор на високо ниво на ЕК по въпросите на пътната безопасност. Той поздрави България за последователните усилия за повишаване на пътната безопасност и намалението от 9%, което се отчита през 2018 г. на загиналите при ПТП. „Още по-голямо поздравление заслужавате затова, че тези резултати не ви задоволяват и си поставяте още по-високи цели, както със създаването на агенция за пътна безопасност, така и с координираните усилия на всички институции“, подчерта той. По думите му при транспортни произшествия всяка година в света загиват 1,3 млн. души, а в Европа – около 25 хил. души. „Подминаваме тези данни все едно не означават нищо. Същевременно, ако ги съпоставим към авиотранспорта, това би предизвикало огромен социален отзвук, би било неприемливо, каквото всъщност е“, обясни Болдуин и подчерта, че именно затова всички занимаващи се с повишаване на пътната безопасност работят с пълна отдаденост.

Последните 5 г. не са добри за пътната безопасност в Европа. Това подчерта Антонио Авеносо, директор на Европейския съвет за безопасност на транспорта (ETSC). Само две държави в ЕС успяват да изпълнят заложените цели за периода 2010 – 2020 за намаляване на инцидентите и жертвите на пътя. Разминаването при всички останали страни-членки е толкова голямо, че за да се преодолее през тази и следващата година трябва да се отчита намаление на жертвите с над 20% годишно – цел, която в момента е нереалистично висока, стана ясно от неговата презентация. “Няма една отделна мяка, която можем да посочим като ключова за повишаване на пътната безопасност – трябват комплексни действия във всички сфери: инфраструктура, превозни средства, подготовка и поведение на водача. Ключът към успеха е да се въздейства на всички тях едновременно“, подчерта Антонио Авеносо.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.

 
Редактор: