Обикновено пазаруваме в последния моменти
По данни на Националната агенция за приходите през 2018 г. сме дали около 1 млрд. и 700 млн. лева. за коледно-новогодишните празници.
В цифрите се включват подаръците, пътувания, както и трапезите. За 2017-а статистиката е сходна – милиард и 400 млн. лева.
Пикът на пазаруването традационно е на Бъдни вечер и денят преди това. Очакванията са тази година да се доближим, а може дори да преминем границата от 2 милиарда харчове за празниците.
Въпреки че месеци преди Коледа планираме какво да подарим на любимите си хора, обикновено оставяме нещата за последния момент. Тогава не мислим и колко ще струва забаването на бюджета ни само и само да зарадваме близките си.
За да не чакаме януарската заплата, експертите съветват внимателно да преценим колко можем да отделим за подаръци и празнуване.
"Какво имаме, с какви средства разполагаме, колко ще получим през съответния период и съответно какви задължителни разходи ще имаме в този период. Хубаво е да се подходи прагматично, за да бъдем по-спокойни финансово в утрешния ден", каза Виктор Данов - личен финансов консултант.
ПРЕДКОЛЕДНА ИСТЕРИЯ: Колко хора избраха последния момент за покупки преди празниците?
А ако попитаме любимия човек какво иска, може освен шансът да не му хареса да спестим и пари.
"Нека да си поговорим с близките, нека питаме какво искат за празника. Те ще ни кажат и това, че ще ни кажат няма да намали радостта от подаръка", каза още Данов.
Ако мечтаният коледен подарък не се окаже чак толкова мечтан, имаме правото да го върнем. При купуване от интернет това може да стане в 14-дневен срок. При физически магазин, освен да пазим касовата бележка, е добре и да сме проверили дали търговецът би се съгласил на замяна или връщане на парите.
"Когато пазаруваме във физически магазин да питаме изрично каква е политиката на търговеца. Ако има два магазина и единият има политика за връщане, а другият не би трябвало потребителят да предпочита този, който има", заяви Богомил Николов от "Активни потребители".
Добре е също да разопаковаме продукта внимателно, ако имаме съмнения, че няма да ни хареса. Има и стоки, с които колкото и да сме прецизни, обаче няма възможност външният вид на опаковката да се запази.
"В такъв случай, търговецът не може да вменява на потребителя условие да не може да върне стоката, защото опаковката е била разрязана или по някакъв начин наранена", каза Николов.
Най-важното все пак е независимо от стойността на подаръка той да е от сърце.