iStock
Стефан Янев подчерта, че българските ВВС остават зависими от Русия до доставката на новите изтребители F-16 Блок 70
"Поддръжката на българските бойни самолети руско производство от фирми, които нямат връзка с производителите на тези самолети, е рисковано начинание, при което щетите се измерват в човешки животи, а не във финансови загуби", заяви министърът на отбраната Стефан Янев.
Министър Янев припомни, че единственото изключение през последните години е бил договорът с полското министерство на отбраната за ремонта на 6 двигателя на изтребителите МиГ-29.
„Въпреки добрите резултати, договорът беше изпълнен качествено и в срок, полското министерство ни информира, че не е в състояние да поддържа нашите самолети МиГ-29 посредством такъв тип споразумение в бъдеще“, уточни военният министър.
Янев в отговор на депутатски въпрос обясни, че при поддръжката на авиационната техника, освен с изискванията на Закона за обществените поръчки, Министерството на отбраната следва да се съобразява и със сложните правила за авиационна безопасност.
Поддържката на българската военна техника от родни компании или такива в страните съюзници от НАТО придобива все по-голямо значение на фона на ескалиращата криза около Украйна, в която Русия е главно действащо лице.
По-голямата част от военната техника на въоръжение в БА остава руско производство, въпреки направените през последните години сериозни постъпки за нейната замяна с натовско оборудване.
Българските ВВС остават зависими от Русия, докато не бъдат доставени новите изтребители F-16 Блок 70, което не е изключено да се забави във времето заради общото забавяне на веригите на доставки – една от най-неприятните за световната икономика последици от пандемията на коронавирус. Основният боен самолет остават изтребителите МиГ-29.
За да научавате първи новините от България и света, изтеглете новото приложение на NOVA - за Android ТУК, iOS (Apple) ТУК и HUAWEI AppGallery ТУК.
Редактор: Илиян Ушеров