Причината са високите цени на горивата
Автобусните превозвачи започват поетапно повишение на цените на билетите. Скокът ще е с около 50 процента и ще важи както за някои градски линии, така и за пътувания между селата. Причината- малко пътници, COVID-кризата и скокът в цената на горивата.
В Благоевград, например, билетът за градски транспорт от днес ще е лев и 20 стотинки, а не – 80 стотинки, както досега.
Икономист: Няма оправдание за вдигане цените на горивата
„Ние сме направили невъзможното да запазим тази цена, знаете колко пъти разговаряхме с правителството, така че ние в момента нямаме много голяма алтернатива освен да се позовем на закона. Той позволява при подобни форсмажорни обстоятелства да завишим цените на билетите – но това е разрешено до 50%. Дори с 50% да увеличим цените на билетите, ние не можем да компенсираме разликата в горивата, която е над 200% в момента. Наистина няма с какво да заредим тези горива” обясни Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи.
Цената за еднократно пътуване с градски транспорт в Благоевград не се е променяла поне 15 години. До тази сутрин.
За едни пътници цената е ниска, за други – висока. А за управителя на фирмата, която отговаря за градския транспорт в Благоевград – поскъпването на билета е несравнимо с това на горивата.
“От 3 месеца цената на метана – а градския транспорт е изцяло на метан – е 300%, ние увеличаваме 50%, което ще е глътка въздух за кратко време”, обяснява Марио Богданов, управител на транспортна фирма в Благоевград.
“Реалната цена при тази цена на горивото би трябвало да е 1,50- 2,00 лева, но на тия цени кой ще се вози”, допълва още той.
По-скъп природен газ през март
Картите за пенсионери, студенти и ученици остават на старите цени. Но за увеличението на еднократния билет фирмата ще бъде глобена от общината.
“Ще бъде анализирано точно каква да бъде глобара и на какво основание. С оглед на това, което се случва на пазара и цената на горивата, не мисля, че ще се намери някой, който да вози за по-малко пари”, каза кметът на Благоевград Илко Стоянов.
“Възлаганите обществени поръчки в автобусния транспорт ограничават възможностите за увеличение на цената. Има автобусни линии, които не са увеличавали цените на билетите си от 10”, поясни Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи
Равносметката на бранша показва, че след коронакризата с автобуси пътуват с 30% по-малко пътници. А поредният удар върху бранша е поскъпването на метана.
Високите сметки за ток: Непосилни не само за бизнеса, но и за домакинствата
“Нямаме алтернатива освен да се позовем на закона – той позволява при подобни форсмажорни обстоятелства да завишим цените на билетите. Дори с 50% да увеличим цените на билетите, ние не можем да компенсираме разликата в горивата”, казва Милтенова.
По-скъпо ще ни излиза и пътуването с автобус по междуградските линии – с между 20 и 30 на сто. Но това ще става поетапно и засега обхваща само по-кратки маршрути – като Варна-Добрич или София-Благоевград.
„За” поскъпването се обяви и транспортният министър Николай Събев. От ведомството обясниха за NOVA, че това ще облекчи тежестта върху бюджета, от който всяка година се отпускат средства за субсидии и компенсации за автобусните превозвачи.
За да научавате първи новините от България и света, изтеглете новото приложение на NOVA - за Android ТУК, iOS (Apple) ТУК и HUAWEI AppGallery ТУК.