Българските ученици учат най-малко в Европа, посочват от ведомството

Българските ученици учат най-малко в Европа. Общият брой на задължителните им часове в класовете от I до X включително, приравнени към астрономическите, са 7040. На другия полюс е Ирландия с 11 372 часа. Над 10 000 часа занятия имат децата в Испания, Холандия и Дания. Средната стойност за държавите в Европа е 8617 часа, а повечето страни са в диапазона между 8000 и 9000 часа. Това съобщават от пресцентъра на Министерство на образованието. 

В България най-малко учат първокласниците и второкласниците – съответно 411 и 429 астрономически часа на година. С по няколкостотин часа изостават от връстниците си в много европейски държави също нашите ученици в III, IV, V и VI клас.

Децата тук имат и най-големите ваканции в Европа - средно 91 учебни дни в годината. Повечето от тях са през лятото. През активното учебно време те нямат занятия общо 16 учебни дни. Най-дълго са извън училището българските ученици от I до III клас – общо 108 учебни дни. За IV до VI клас почивката е общо 94 учебни дни. Учениците от VII до XI клас пропускат 79 учебни дни.

За сравнение средно за Европа през учебната 2021-2022 година ваканциите са общо 70 учебни дни, като 20 от тях са разпределени през учебното време. Най-малко почиват учениците в Германия и Дания – съответно 53 и 56 учебни дни в годината. Под средното европейско равнище са още 16 държави. Най-близо до България е Румъния с 85 дни без учебни занятия.

При тази ситуация, съчетана с проблеми в учебните програми и учебниците, не е изненадващо, че повечето български ученици са все по-неподготвени и все по-неконкурентоспособни на своите европейски връстници. Една от причините е, че те не успяват да усвоят и затвърдят учебния материал в училище – нямат достатъчно време за упражнения, работа в групи и по проекти, а родителите им са принудени да плащат за частни уроци.

Ето защо, паралелно с прегледа на учебното съдържание, Министерството на образованието и науката (МОН) разработи няколко варианта за промяна в броя на учебните дни и продължителността на ваканциите през годината. Те са предоставени на синдикатите и работодателите в системата на средното образование. Предстои задълбоченото им обсъждане. Предложенията не включват спортните училища, чиято учебна година е с друг график, както и производствената практика на учениците в професионалните паралелки.

Според първия вариант началото на учебната година остава на 15 септември, а продължителността на учебното време се увеличава с 10 учебни дни за учениците от I до VI клас включително. Ако бъде прието това предложение, занятията на децата от първи до трети клас ще приключват на 15 юни, а на учениците от IV до VI клас – на 30 юни. За останалите випуски графикът не се променя.

Вторият вариант предвижда учебната година да започва на 7 септември за всички ученици, освен за тези в спортните училища, като краят й бъде удължен за учениците от I до VI клас по вече описания начин. При такава ситуация ваканциите за всички ученици ще се увеличат с пет дни и ще бъдат по-равномерно разпределени в рамките на учебното време. МОН смята този вариант за оптимален.

Предложението в третия вариант е началото на учебната година да бъде на 1 септември, а учениците от I до VI клас да учат 10 учебни дни повече през юни по вече описания начин. Тогава би имало 10 допълнителни учебни дни за ваканция за всички ученици, които да се разпределят в рамките на учебното време.

Всеки от разработените три варианта изисква промяна в нормативната уредба. Тя ще бъде направена, след като всички предложения бъдат подложени на широко обществено обсъждане със социалните партньори и другите заинтересовани страни. В дискусиите ще бъдат включени и всички свързани въпроси като климатизация на класните стаи, ефектите върху туристическия сектор и др.

Учебната 2022-2023 г. ще започне на 15 септември, както досега, независимо кой от предложените варианти бъде избран.

„15 септември си остана като традиция за откриване. Традиция, която може да остане в историята. И стартът на учебната година да се измести със седмица или две по-рано”, каза зам.-директорът на 140 СУ „Иван Богоров” Марио Гергинов.

„Като стартова дата изглежда най-подходящо в момента 7 септември. Печелим една седмица повече, която може да се използва както за повече ваканции вътре в годината, така и за повече време за упражняване на материала. Предлагаме и удължаване на учебната година с две седмици от 1 до 6 клас така че общо се получават 3 седмици за тези випуски”, обясни министърът на образованието акад. Николай Денков.

Нуждата от промяна идва от това, че българските ученици учат по-малко спрямо връстниците си в Европа, и - съответно, почиват повече. 

„Подкрепяме по-ранното започване, защото наистина нашите ученици трябва да са по-дълго време във физическа среда в училище. Така ще може да може да се наваксат и материалите, които са се изпуснали по време на електронното обучение”, допълва Гергинов.

Идеята допада на 7-годишния Ивайло.

„Искам да съм на училище, за да съм по-умен”, казва Ивайло, ученик от 1-ви А клас на 140 СУ „Иван Богоров”.

Освен за да трупа повече знания, първокласникът е готов да прекара повече време в училище, за да развива талантите си.

„Няма лошо да почват от 5-и, 7-и септември както се обсъжда. Така ще имат възможност за по-дълга междусрочна ваканция например”, коментира Екатерина Дамянова, родител на ученик.

„Ако ваканциите са не толкова дълги, но по-често – би било добре. Когато ваканцията е много дълга, децата забравят, това показва практиката. Забравят как се пише определена буква”, смята класният ръководител Маргарита Кърцелянска.

Докато изборът на един от трите варианта ще отнеме време, то в спешен порядък се чака отговор на въпроса: докога ще продължава тестването на учениците в началото на всяка седмица.

„В моя клас не сме имали нито един положителен тест откакто сме започнали до момента”, споделят учители.

„Според нас тестването на този етап трябва да отпадне, кога точно – ще реши министъра на здравеопазването”, обясни акад. Денков.

 

Подробни данни за графика на учебното време в Европа и България, както и за разработените от МОН варианти, които са предложени за обсъждане, можете да видите в приложените графики.

 

 

 

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitter и Telegram - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.