Рано тази сутрин недоволните затвориха ключови пътни артерии
Национален протест на превозвачи блокира движението в цялата страна. Рано тази сутрин недоволните затвориха ключови пътни артерии, а част от тях тръгнаха към жълтите павета в София. Напрежението ескалира от факта, че полицията не позволи на тежкотоварните камиони и автобуси да стигнат до центъра на столицата, въпреки че браншът има официално разрешение.
Така, след многократни опити и 5-часови демонстрации, недоволството се съсредоточи в две точки - входовете на София и Пловдив. Малко преди 19.00 ч. протестиращите обявиха, че камионите ще останат на входа на столицата, докато представител на държавата не обясни защо не са били допуснати по-рано до центъра на града. В сряда от бранша отново ще опитат да стигнат до Министерския съвет с автошествие.
Още рано сутринта камиони и автобуси се подредиха в колана на „Цариградско шосе”. Малко след 09.00 ч. протестиращите очакваха поетапно тежкотоварните автомобили да тръгнат на автошествие към Министерския съвет. Надеждите им бяха попарени, защото полицията не ги допусна.
„Ние виждаме поредната провокация от страна на правителството”, каза Йордан Арабаджиев, международни превози.
„Голяма част от колеги получиха вече документи за пълна ревизия и от НАП, и от „Автомобилна администрация”. Нас това не ни притеснява”, заяви Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи.
От СДВР обясниха, че спазват съгласувателното писмо с общината, от общината обаче уточниха, че забрана за навлизане в центъра на столицата на камиони и автобуси - няма.
„Това е с една единствена цел да бъде заглушен гласа на транспортния бранш”, обясни Арабаджиев.
Камиони и автобуси блокираха „Цариградско шосе” в София и всички входове на Пловдив (ВИДЕО+СНИМКИ)
Недоволни от забраната шофьорите решиха да блокират движението в посока София за кратко, а след това освободиха едната лента за лекия трафик към столицата.
„Ако това са тайните мерки на г-н Събев, извинявайте, но ние настояваме за незабавната му оставка, защото това нещо трябва спре. Ние вече очакваме да дойдат и да ни арестуват, защото явно така ще се действа от тук нататък”, заяви Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи.
Превозвачите продължават да настояват да се намали акциза на горивата, да се премахне биодобавката за 6 месеца и замразяване на планираните промени в тол системата.
„Ние отказваме да натоварваме българските граждани с високи цени на транспорта”, поясни тя.
От Сдружението на малките и средни превозвачи не се включиха в блокадите. Подкрепят колегите си във всички искания, освен за оставките на трима министри.
„Сваляне на правителството няма да доведе до нищо добро. Това означава още една година нищо да не се случи и нашият бранш остава в патова ситуация”, каза Лидия Богданова, представител на сдружението.
Превозвачите насрочиха нов протест за 18 май. Извън столицата, транспортният бранш блокира част от платната на граничните пунктове „Кулата” и „Капитан Андреево”. Недоволство имаше и в Бургас, Варна, Стара Загора и други градове. Най-сериозна беше блокада в Пловдив, където към 19.00 ч. блокадата продължава. В града под тепетата протестът предизвика кошмарни задръствания, огромни колони и напрежение сред изнервените шофьори.
„2/3 от малкия и средния бизнес в транспортния бранш е пред фалит. Не могат да си плащат сметките за гориво”, коментира Илия Костурски, член на УС на Съюза на международните превозвачи.
Автобусните превозвачи заплашиха, че селата остават без транспрот.
„Това е социална услуга. Всеки един автобус всеки ден е минимум между 150 и 200 лв. на загуба”, обясни Васил Пиронков, член на асоциацията.
Димитър Демерджиев е излязъл на протеста, защото колапса в бранша обрича семейството му на глад.
„Аз съм с две малки деца и не мога да свържа двата края. С 30 % нагоре ми е всичко. Ако до миналата година по това време съм живеел с 1500 лв., в момента с 2200 лв. не мога да се оправя”, разказа мъжът.
В Бургас протестът започна с шествие. Недоволните там очакваха диалогът с властта да се поднови и управляващите да направят компромиси.
„Премахването на акциза и биодобавката, което е нашето желание, ще намали допълнително цената на горивото, с което ще облекчим транспорта. Така ще задържим инфлацията на държавата”, коментира Светослав Димитров, собственик на транспортна фирма.
„Тогава ще искам от министъра на транспорта да каже защо пордължава да субсидира жп превоза и защо българските граждани, които ползват железница се привилегировани пред тези, които ползват автобусни превози”, поясни Румен Христов, собственик на превозваческа фирма „Автобусни превози”.
В демонстрацията в Стара Загора се включиха над 30 камиона.
Протест на превозвачите имаше и на някои от граничните ни пунктове. На автомагистрала „Марица” те периодично те забавяха движението. На „Кулата” в посока Гърция също имаше блокада.
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.