Според автомеханика Марио Арнаудов двигателят на България не работи в правилните обороти
Посрещнахме новата година традиционно с надеждата, че тя ще е по-добра от предишната, че лошото ще остане в отминалата. Едно е сигурно обаче - в много сфери няма как просто да теглим чертата и да започнем на чисто. От миналата година ще си пренесем доста неща. Големият въпрос е дали ще вземем повече от доброто, или от лошото.
2022 година мина под знака на инфлацията, заради войната в Украйна, заради несигурността, в която заживя целият свят. У нас имаше месеци, в които отчетохме рекордно поскъпване. Сравнено с другите страни от ЕС обаче излиза, че можеше и да е по-зле. Към ноември средногодишната инфлация е била най-висока в Унгария – над 23%. Най-малко е поскъпнал животът в Испания. При нас скокът е с 14 на сто.
"Обзор на седмицата": Психология на оцеляването
Поскъпването при енергийните цени, което включва газа, горивата за колите и тока, достигна драстични стойности. В Италия те бяха почти със 70 на сто. У нас скокът е с 15%. В Испания поскъпването е най-ниско, като тук е важно да отбележим, че Испания ползва минимални количества руски газ.
Цените на жилищата към средата на миналата година са поскъпнали най-много в Естония - почти 30 процента, а най-малко - в Кипър. У нас до средата на 2022 г. жилищата поскъпват с почти 15 на сто. Колко от тези поскъпвания ще се прехвърлят и в настоящата година - предстои да видим.
"Обзор на седмицата": Новините, които живеем
От случилото се през седмицата е ясно, че от минатата година в тази сме пренесли политическата несигурност. Двигателят на държавата продължава да не работи в правилните обороти, а според автомеханика Марио Арнаудов двигателят на България трака доста зле. „На мен лично не ми харесва как трака нашата машинка. Много хубави брони са ѝ сложени, хубави фарове, добри дрешки, опакована е хубаво, но двигателят е умрял”, обяснява метафорично той.
"Обзор на седмицата": Нестабилността в политиката и как тя се отразява на живота ни
И вторият мандат се провали. Вече е ясно, че новата година няма да започне на чисто. Така държавната машина остава на полусъединител. Според Марио Арнаудов ако се вслушаме в проблемите на политиката и ги сравним с дефектите в един автомобил, съвсем ясно ще чуем, че двигателят тропа лошо.
Колкото и време да даде президентът, то определено няма да се използва за търсене на решение за излизане от патовата ситуация. Времето партиите използват, за да чертаят нови червени линии. Последната – кой е виновен за затварянето на въглищните централи.
Служебния кабинет, който не очакваше толкова дълго да се задържи на власт, едва сега започна да подготвя нови мерки заради поскъпването на живота. Те за момента не са ясни, не е ясно за кого ще важат, нито кога ще заработят.
Повече гледайте във видеото.
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.