"Гордея се, че нашият български екип е много силен и фокусиран върху компанията и иновациите" споделя Желко Батистич, вицепрезидент „Технологии“ на United Group
Иновациите в технологичния сектор неминуемо променят света всеки ден като създават нови възможности за бизнеса и хората. В XXI век телеком секторът е един от най-иновативните, който оказва огромно влияние върху света и със своята гъвкавост и адаптивност. През последните няколко години сред значимите играчи в иновативния телекомуникационен сектор се класират и Балканите, където водеща компания е Vivacom, част от голямото семейство на United Group.
Балканите се развиват стремглаво в иновациите и предлагат много възможности за технологичния напредък в региона, а България безспорно заема водеща позиция в тази категория. Немалка част от иновативните мащабни проекти, разработени във Vivacom, се прилагат и в други държави в региона – споделя Желко Батистич, вицепрезидент „Технологии“ на United Group в интервю пред manager.bg.
„Vivacom е един от най-важните ни хъбове за иновации, тъй като разполага с много силни инженерни и развойни екипи“, казва Батистич и отбелязва, че един от примерите за мащабен проект за региона, който стартира от България, е цялостната подготовка и лансирането на 5G високоскоростен интернет за дома (5G FWA), който получава изключително позитивна реакция от клиенти и служители.
“Благодарение на този нов продукт, клиентите ни вече могат да разчитат на супер бърз интернет за дома и да гледат EON в перфектно качество дори в райони, в които няма изградена оптична мрежа. Освен това, инженери на Vivacom разработиха една от характеристиките на EON услугата през 5G FWA, благодарение на която се пести значително количество енергия и мрежови ресурси. През 2022 година въведохме нови функционалности в мобилната мрежа за достъп, което доведе до понижаване на разходите за електроенергия с близо 20%“, разказва още Батистич.
Телекомуникационният сектор е изключително динамичен и не липсват предизвикателства и по отношение на иновациите. По думите на Батистич характерно за телеком бизнеса е необходимостта от постоянни технологични промени и иновации.
„За да остане на върха, Vivacom трябва да запази своя мотивиран и лоялен инженерен екип. Гордея се, че нашият български екип е много силен и фокусиран върху компанията, иновациите и добрите резултати“, казва вицепрезидентът на United Group.
А резултатите не липсват и лидерското място на Vivacom на местния телекомуникационен пазар, както и в позицията си на един от най-добрите телекоми на европейско ниво, доказват това.
Батистич отбелязва, че от стъпването на United Group на българския пазар през 2020 г., компанията инвестира повече от 350 млн. евро в мрежи, продукти и услуги, и в придобиването на няколко доставчика на интернет услуги във Vivacom. Освен това българският телеком разширява покритието на оптичната си мрежа до дома на клиента с 15% и към днешна дата достига до близо 1,5 милиона домакинства, като им предлага гигабитови скорости (с GPON и XGS PON 10/10 Gbps технология). –„Така даваме възможност за по-стабилна свързаност и по-висока скорост при трансфер на данни. Нашата цел е до 2027 година да осигурим на всички потребители и бизнеси в България достъп до високоскоростна широколентова свързаност, като ключов инструмент за конкурентоспособност в днешния дигитализиран свят“ – обяснява вицепрезидентът „Технологии“ и допълва, че наскоро Vivacom придоби два нови оператора – Telnet, регионален доставчик на интернет и телевизия в Североизточна България, и Networx, един от водещите доставчици на фиксирани услуги в Северна България.
“Ние сме надежден партньор и на доставчиците на телевизионни канали и сателитни широколентови услуги, като разширяваме покритието на високоскоростния интернет извън обсега на мобилните и фиксираните мрежи с нашата световно призната наземна станция Плана. Заради постиженията ни в тази област Vivacom вече е номер едно не само на местния пазар, но и в световен мащаб. Той бе отличен като най-бързо развиващ се оператор на сателитни услуги за бизнес клиенти в годишната класация за 2022 година на Световната Телепорт Асоциация (WTA)”, заявява категорично Батистич.
Бизнесът на United Group в България се представлява от две водещи в своите сектори компании – Vivacom и Nova Broadcasting Group. Vivacom е не само лидер на местния телекомуникационен пазар, но заема заслужено и една от челните позиции на европейско ниво. През 2022 г. телекомът отчете ръст на приходите от 9%, което надмина показателите на целия пазар, а NOVA затвърди своята водеща позиция по гледаемост.
Водещият инвеститор в медийната и телеком индустрия присъства на осем регионални пазара. В Гърция, Словения, Хърватия и България United Group предлага мобилни и фиксирани услуги, а в Сърбия, Босна и Херцеговина, Черна гора и Северна Македония - основно фиксирани услуги. Бизнесът на Групата в България се представлява от две водещи в своите сектори компании – Vivacom и Nova Broadcasting Group. През 2022 г. телекомът отчете ръст на приходите от 9%, което надмина показателите на целия пазар, а телевизията затвърди своята водеща позиция по гледаемост.
„От стъпването на United Group на българския пазар през 2020 г. сме инвестирали повече от 350 милиона евро в мрежи, продукти и услуги и в придобиването на няколко доставчика на интернет услуги“, казва Батистич и обяви плановете на Групата за следващите 3 г., които ще бъдат насочени към разширяването на възможностите на мрежите. Фокусът им ще бъде върху инвестиции за подобряване на клиентското изживяване.
„Приоритетните ни области за развитие са: модернизацията на радиомрежата с цел значително подобряване на енергийната ефективност; надграждане на мобилната опорна мрежа; продължаващо разрастване на 5G покритието с фокус върху C-Band технологията, която осигурява гигабитови скорости за градски и селски райони без оптична свързаност; увеличаване на покритието на оптичната мрежа до нови 200 000 домакинства и достъпност на EON телевизията във всички наши мрежи, както и възможност за гледане през мрежи на външен доставчик“, обяснява подробно вицепрезидентът.
В региона усилията на United Group ще бъдат насочени и към предоставяне на всяко домакинство достъп до мрежа от следващо поколение.
„Вярваме, че това е начинът да помогнем на страната и на нейните жители да се изкачат в Индекса на цифровата икономика и общество на ЕС (DESI) и да се повиши цялостната конкурентоспособност на българската икономика“, казва още Батистич в интервюто и припомня, че с навлизането на United Group на пазара, разрастването на 10GIGA оптична мрежа на Vivacom бележи значителен напредък и само за две години тя вече покрива над 500 000 домакинства в България. – „Продължаваме да инвестираме, като потвърждаваме нашия план да осигурим гигабитови скорости на 1,8 милиона домакинства до края на 2026 г.“ – заяви вицепрезидентът „Технологии“ на United Group.
Редактор: Калина Петкова