Снимка: iStock
Очаква се най-малко 4 милиона души от тази генерация да откриват свои сметки всяка година до 2026-а
Поколението Z (Gen Z), известно още като Постмилениум генерацията, е демографската група, следваща Милениумите (родените в периода 1981 - 1996 г.) и предшестваща "Алфа" (2012 - 2024 г.).
Представителите на Gen Z са родени между 1997 и 2012 г. Те са първата генерация, израснала с широк достъп до интернет и смартфони, което води до значителни промени в начина, по който се ангажира със заобикалящия свят. Една от индустриите, която усети силно разликата в поколението, е банковата.
Заради лесния достъп до информация банковите и финансови услуги за поколението Z изглеждат много по-различно от традиционните. 63% от анкетираните от поколението Z заявяват, че предпочитат да извършват банковите си операции онлайн или чрез мобилно приложение. Едва само 37% биха посетили банков клон. Това сочи проучване на Американската асоциация на администраторите на финансова помощ за студенти (NASFAA).
Голяма част от времето си хората от това поколение прекарват в социалните мрежи: 42,1% - от 1 до 3 часа, а 30,8% - от 3 до 5 часа на ден. Това подчертава значението на цифровото и мобилното банкиране за младите клиенти и необходимостта финансовите институции да инвестират в тези онлайн канали.
Банки блокират сметки на клиенти, ако не са актуализирали личните си данни
Специално за Gen Z възникнаха нови тенденции в банковото обслужване:
Мобилно банкиране и цифрови плащания
55,7% от пълнолетните представители на поколението са посочили мобилното банкиране като основен фактор за избора им на банка. Той изпреварва с 12,2% второто по важност съображение - таксите.
Устойчиво и социално отговорно инвестиране
Хората от това поколение са по-съзнателни в социално и екологично отношение. Следователно те предпочитат инвестирането в компании, които съответстват на техните ценности и допринасят за социални и екологични каузи.
Криптовалута
Тази генерация проявява висок интерес към криптовалути. Много от тях виждат в биткойн и етериум начин да поемат контрола върху финансовото си бъдеще и да избегнат традиционните финансови пътища.
Управление на личните финанси
Те са по-изкушени да харчат, в сравнение с предишните поколения. Затова предпочитат да използват инструменти за управление на личните финанси - приложения за бюджетиране и роботизирани съветници, които да им помогнат да управляват парите си.
Взаимно кредитиране или т. нар. Peer-to-peer lending
Поколението Z е предразположено към алтернативни възможности за кредитиране. А кредитирането между равнопоставени партньори е пряка алтернатива на банков заем с тази разлика, че вместо от един източник, компаниите могат да заемат директно от десетки, понякога - стотици физически лица.
„Фишинг“ измами: Зачестиха фалшиви имейли от името на ГДНП
Още една от тенденциите, която навлезе в ежедневието ни благодарение на това поколение, е разпространението на мобилни приложения и платформи за плащане от типа peer-to-peer (P2P). Те позволяват на потребителите лесно и сигурно да си превеждат пари един на друг или да плащат с помощта на смартфоните си.
Очаква се най-малко 4 милиона души от поколението Z да откриват свои сметки всяка година до 2026-а. Това обаче ще се случи, само ако индустрията стигне дотам, където те „живеят” - TikTok, YouTube, Facebook, X и Instagram. Има неизползван потенциал в областта на финансите, който може би ще се хареса на младите Z. Някои от идеите са използването на изкуствен интелект и машинно обучение за персонализиране на продукти или услуги за финансово образование и планиране в основните банкови платформи.