Веднъж седмично след училище момчето и майка му посещават логопед
Среща с едно от децата на „Българската Коледа“. 12-годишният Александър Миланов от Пловдив е със Синдром на Даун и посещава училище заедно с връстниците си. Момчето има сериозни говорни затруднения, които изискват редовна работа с логопед. За да може да посещава специалистите, на Александър вече трета година помага кампанията „Българската Коледа“.
Запознайте се с Александър. Той е в шести клас. Родителите му разбират, че е със Синдром на Даун малко след раждането му. Оттогава и те, и специалистите, а и самият Александър вървят по трудния път на неговото развитие.
Веднъж седмично след училище Александър и майка му посещават логопед. Момчето обича работата със специалиста и се радва, че научава нови неща. Освен, че може да чете, вече умее и да пише.
"То е едно много умно дете, любознателно. Работи с желание, което е най-важното за нас да накараме едно дете да работи с желание. Когато започнах да работя с него, бяхме на ниво четене на думи и за кратък период от време стигнахме подреждането на изречения с общи усилия. Също така правим артикулационни упражнения, които са много важни за раздвижването на говорния апарат и правилното изговаряне на звуковете", споделя Златина Ангелова, логопед.
Макар и бавно, напредък има, отчита майка му. За това и средствата от дарения, които осигурява инициативата „Българската Коледа“ са толкова важни за тях. Годишно получава 1200 лева.
Как "Българската Коледа" помага с техника и лечение?
"В интерес на истината чисто финансово не мога да си го позволя. „Българската Коледа“ ми помага с една по-голяма част от сумата за година. Като взима двоен час, защото това вече го позволява за него. До миналата година работеше два пъти по половин час. Сега вече един час, защото е вече доста по-търпелив, повече внимава. Все по-разбираемо започва да казва звуци, думички. Започнаха да го разбират и хора, които не са в постоянната му среда какво се опитва да каже", посочва Весела Димитрова, майка на Александър.
За да се справя с предизвикателствата в училище, Алекс ходи и на частна занималня, където бързо намира приятели сред останалите деца.
"Те трябва да бъдат много добре социализирани в групата, т.е. да не се чувстват излишни, да не се чувстват изоставени в ъгъла. За тях трябва да се полага внимание, точно такова каквото се обръща на всички останали. Заедно сме вече малко повече от година. И за тази една година успяхме да създадем връзка- доверие, от която и двамата да черпим позитивни емоции и положителни резултати по отношение на неговата работа", разказва педагогът-логопед Ива Иванова.
Дарение от „Българската Коледа": Нов респиратор за новородени в УМБАЛ „Св. Георги“ в Пловдив
Най-голямата страст за Александър са конна езда и плуване. А резултатите не закъсняват. Има няколко медала вече от състезания
Майката на Александър е негов личен асистент и го придружава в училище. Настоява децата като него да имат помощник-учител, който да ги подкрепя в учебния процес. По закон обаче такъв се назначава, когато в класа има поне три деца със специални потребности.
"Не само парите, които следват детето са важни, важни са специалистите, които да работят с децата. Това да е организиран целият им ден, в който да има специалисти, каквото е нужно спрямо индивидуалността на всяко дете, за да може те да се чувстват самостоятелни", разкри Весела.
Децата с проблеми в развитието учат околните на толерантност и търпение, смята майката на Александър. А той макар и с бавни темпове, напредва в говоренето и четенето.