Снимка: NOVA
Решението е взето след катастрофата между два влака
Новият транспортен министър Гроздан Караджов е приел оставките на шефовете на НКЖИ инж. Стоян Стоянов и на "БДЖ - Товарни превози" инж. Християн Кръстев. Причината за решението е влаковата катастрофа в сряда, при която загинаха двама души, а шестима бяха ранени.
По пътя на влаковете: Защо системата на НКЖИ не предотврати челния сблъсък
На този фон, върху три версии за нарушения, причинили произшествието, работи Националният борд за разследване на жп инциденти. Данните показват, че към момента на катастрофата системите за движение и контрол са работили.
„Първата е системата за управление на влаковото движение. Втората е системите за обективен контрол, които са в паралел. И третата е системата, която включва човешкия фактор - персонала в двете предприятия и НКЖИ. Причините трябва да се търсят в субективния фактор - персонала на предприятията и НКЖИ”, уточни Скробански.
Два товарни влака се сблъскаха челно край Локорско: Има загинали и ранени (ВИДЕО+СНИМКИ)
Версията за нарушение на процедурите за безопасност потвърди и новият транспортен министър Гроздан Караджов. Според него е нужна реформа в системите на жп транспорта и затова в началото на новата седмица ще възложи изработване на два доклада.
„Да се изработят мерки за недопускане повече на каквито и да е катастрофи в железопътния транспорт. Возим не само товари, но и българските граждани. Абсолютно сме в дълг да създадем система, която не допуска катастрофи и произшествия”, подчерта Караджов.
Караджов обяви също, че в понеделник следващата седмица ще се проведе съвещание по темата, в което предстои да участват представители на НКЖИ, БДЖ, Национална агенция „Железопътна администрация“ и Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт.
Защо се стигна до челната влакова катастрофа край Локорско
Министърът коментира и известните данни за катастрофата. „По информацията, която имам за броените часове, от които съм министър, засега се отхвърлят версиите с повреда или нефункциониране на техническите устройства. По-скоро става дума за неспазване на процедурите за безопасност”, каза той. И допълни, че точните причини за произшествието следва да бъдат изяснени в хода на следствените действия.
Според Караджов системата за сигурност е щяла да предотврати сблъсъка, ако е била правилно запусната. „Груб пробив в системата за сигурност. Такива пролуки не може да има. Возим не само товари, возим и българските граждани. В дълг сме да създадем система, която не допуска катастрофи и произшествия”, уточни ресорният министър.
Проверките на службите продължават, а след оставките начело на НКЖИ временно застава Чавдар Трендафилов, а „БДЖ - Товарни превози” оглавява Александър Вецков.