По думите на председателя на УС на "Пътната агенция" "Струма" е най-скъпият скоростен път у нас
Цена от 42 млн. лв. за км от магистралата "Велико Търново-Бяла" е реална. Инфлацията в строителството според НСИ е 108%, т.е. всичко струва двойно. Това заяви председателят на Управителния съвет на АПИ инж. Йордан Вълчев в студиото на "Здравей, България". Той коментира въпроса защо прогнозната цена за изграждането на магистралата "Велико Търново - Бяла" е толкова висока?
Припомняме, че в сряда опозицията отправи обвинения към кабинета на премиера Росен Желязков относно високата цена на скоростния път. Според ПП-ДБ правителството е заложило близо един 1,5 милиарда лева надбавка за строежа на магистралата между Велико Търново и Бяла. Опозицията призова премиера и регионалния министър да проверят Агенция "Пътна инфраструктура" за тази обществена поръчка. Правителството отговори - сложността на терена и инфлацията оскъпяват строежа на този участък спрямо другите лотове на магистралата. И още - проектът не е на настоящия кабинет. Росен Желязков призова ПП-ДБ да сезират Прокуратурата за този случай, ако имат доказателства и факти, с които твърдят, че разполагат.
"Цената, която сме предвидили за този проект, е 3 млрд. лв. И това е прогнозна цена, която не може да се надвишава. Сумата от 3,5 милиарда лева е с ДДС. Преди това прогнозната цена е била 2 млрд. лева и е имало възможност за надвишаване. В другия участък, който се изпълнява в момента, цената също е била прогнозна, с възможност за надвишаване. Съответно прогнозната цена е скочила с 68%, което не е добре за предвиждане на бюджета. Затова с екипа ми преценихме да направим по-точна оценка", обясни председателят на УС на АПИ.
ПП: Има корупционна надбавка в поръчка за АМ „Русе - Велико Търново”. МС: Процесът ще бъде прозрачен
По думите му стойността на новия лот е абсолютно съизмерима с тази на другия участък. Новият строеж ще е малко по-труден, защото включва повече тунели, виадукти, сложни кръстовища, а и за първи път там ще се пресичат два скоростни пътя. "Участъкът от Бяла до Русе е със средна цена 20 млн. лв. на километър, когато е търгуван през 2020 г. Инфлацията в строителството според НСИ е 108%, т.е. всичко струва двойно. Така километърът на новия участък излиза 42 млн. лв.", изчисли инженер Вълчев.
Според него най-скъпата магистрала в България в момента е "Струма". Тя е търгувана по 40 млн. лв. на километър. "Това е цената на платно. За двете платна става 80 млн. лева на километър. А ако прибавим възможната индексация, тогава сумата нараства до 120 млн. лева на километър", заяви председателят на АПИ. И допълни, че когато е изчислявана цената, са предвидени всички възможни рискове, а теренът е много тежък, защото е високопланински.
Целия разговор гледайте във видеото.
Редактор: Станимира Шикова