От Дубровник до Бали – ефектът на филмовия туризъм

Киното и телевизионните сериали, които буквално трансформират цели градове и дори държави. Туристически дестинации се превръщат в хит благодарение на екрана.

Дубровник, дискретното бижу на Адриатическо море, днес е задължително място за посещение след “Игра на Тронове”. “Емили в Париж” насочи още по-силно светлините на прожекторите към френската столица, а Бали се обърна към духовния туризъм след “Яж, моли се и обичай”. Но, този успех има цена – свръхтуризъм, високи наеми и често загуба на автентичност. 

"Той е астронавт, герой със значка, но най-вече - моят баща": Брус Уилис навърши 70 години (ВИДЕО+СНИМКИ)

Дубровник – “Перлата на Адриатика” е може би най-емблематичният пример за влиянието на сериал върху туризма. “Игра на тронове” предизвика туристически взрив в хърватското градче, който трансформира икономиката и ежедневието на местните жители. Филмовата поредица увеличи броя на посетителите с 50% като доведе в Дубровник над милион и половина туристи през 2019 г. Мястото се превърна в град - музей и принуди много жители да напуснат историческия център. Наложи се местната управа да въведе туристически квоти, като ограничи броя на посетителите в стария град до 8 000 на ден.

И без Емили, Париж винаги е бил привлекателен, но сериалът се превърна в истински рекламен инструмент за френската столица. Подиграван от парижани заради романтичната и наивна визия за града на любовта, филмът печели останалия свят с лъскавите си клишета. 38% от туристите посочват сериала като една от причините да посетят Париж, а търсенията за преместване в града са скочили с 1416%.

Филмовият туризъм носи около 900 млн. паунда всяка година на Обединеното кралство.

Там са снимани редица известни продукции, като започнем от поредицата за легендарния агент Джеймс Бонд, та стигнем до прочутия магьосник Хари Потър, който продължава да е най-печелившият екранен герой за британския туризъм. Всеки втори европеец, който посещава Обединеното кралство, идва, за да види някои от местата, на които се е родила историята за Хари Потър. А и туристическите атракции за малкия магьосник са наистина запомнящи се. Само студиото, в което е снимана продукцията, привлича около два милиона посетители годишно, които харчат 172 млн. паунда. Още толкова се стичат в Единбург, където е писана книгата за Хари Потър.

Брус Уилис с първа публична поява след тежката диагноза (ВИДЕО)

Бали бе любимо място на сърфисти и духовни пътешественици и преди филма с Джулия Робъртс ‘’Яж, моли се и обичай!”, но появата му буквално изпълни оризовите полета на индонезийския остров с тълпи от туристи, търсещи благополучие и дзен изживявания. Развитието на духовния туризъм повиши чувствително разходите за живот на острова и доведе до бърза урбанизация. Днес Бали се опитва да намери баланс, запазвайки своята идентичност и околна среда.

От духовното към плътското. “Сексът и градът” e декларация за женската независимост в сърцето на Ню Йорк.

Според данни от Световния икономически форум, САЩ се нареждат сред водещите туристически дестинации в света, като филмовият туризъм играе значителна роля за този успех. От емблематичните улици на Манхатън до уютните кафенета в Сохо, “Сексът и градът” превърна Ню Йорк в мечтана дестинация за феновете на сериала. Magnolia bakery стана култово място за любителите на сладкиши, след като Кари и Миранда обсъждаха любовния си живот похапвайки кексчета.

Поради постоянния поток от посетители, желаещи да се снимат на стълбите, където е апартамента на Кари Брадшоу, собствениците ограничиха достъпа, но това не спира желаещи да минат и разгледат сградата.

Със своята внушителна архитектура и индустриален чар, Чикаго е перфектният фон за някои от най-запомнящите се филмови сцени. От сериала “Женени с деца”, до “Батман” и “Трансформърс” – култовите места на града са задължителна спирка за повече от 52 милиона туристи годишно.

Една от най-новите и значими продукции, допринесли за този феномен, е сериалът “Мечката”, заснет изцяло в Чикаго.

Тази комедийна драма получи рекордните 11 награди "Eми" през 2024 година, а ресторантът в който се снима утрои продажбите на сандвичи и резервации.

След като разби монопола на Холивуд и се нареди сред най-касовите филми за всички времена, китайската анимация „Не Джа 2“ показа своето въздействие и върху туризъма. Дестинации, свързани с митологичната приказка, привличат хиляди хора всеки ден, а тематични кино вагони правят филмовото пътешествие още по-незабравимо.

Тематичните вагони могат да създадат по-удобно и интересно изживяване за пътниците, които имат възможността да гледат кратки клипове от „Не Джа 2“ в спокойна атмосфера. Междувременно вагоните помагат и за популяризиране на китайската култура. 

Кореспондент: Галина Петрова