Министерството публикува за обществено обсъждане промените в ЗПУО

МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование.

► Въвеждане на забрана на мобилни телефони в училищата, като се оставя възможността да се използват само за строго образователни и медицински цели, както и при форсмажорни обстоятелства. 

► По отношение на дисциплината в класовете се предлагат законодателни промени, които разширяват правомощията на учителите за налагане на по-голям набор от предупредителни мерки при неприемливо поведение от страна на учениците.

Идеята е да могат да се вземат и бързи мерки, когато имат системен проблем с конкретно дете, за да може конфликтната ситуация да се разреши навременно и да се избегне налагането на тежки санкции. 

► Предлага се въвеждане на задължителен избираем час по възпитание в добро и формиране на ценности – добродетели и религии. Родителите и учениците ще могат да избират от три алтернативни програми за формиране на универсални човешки ценности като честност, уважение, съпричастност, смелост, отзивчивост към нуждите на другите и др., а религията няма да бъде задължителна за никого. По този предмет няма да се поставят оценки, тъй като целта е не просто да се измерват знанията на децата, а да се насърчават разговорите между тях, обсъжданията, дискусиите и разглеждането на житейски казуси и ситуации.

Въпроси и отговори за програмата по „Добродетели и религии“

► Едно от изменения в законопроекта е свързано с интензивната езикова подготовка по български език за децата, които не го владеят, включително и за тези, които се връщат от чужбина.

•  Обучението ще се реализира под две форми – индивидуално за децата от 1. до 7. клас, които ще изучават езика в ускорена програма и постепенно ще се включат в клас с останалите ученици.

•  А за тези, които изобщо не знаят български, ще се организира подготвителен езиков клас. При недостатъчно добро владеене на българския език се дава възможност и за повтаряне на първи клас за тези деца. Промяната се налага, тъй като незнанието на езика създава затруднения и пропуски в последващото обучение на учениците по останалите предмети. 

► С друга промяна МОН подкрепя и младите таланти в областта на математиката и природните науки.

• Създава се нов вид специализирани училища – математически и природоматематически гимназии, които ще приемат ученици още след 4. клас.

Това означава, че всички в момента математически и природоматематически гимназии се преобразуват в специализирани. Учениците в тях ще могат да продължат обучението си без да кандидатстват отново след 7. клас. Ако желаят, могат да кандидатстват в друго училище, а освободените места ще се запълват с нови ученици. 

Други предложения засягат:

► Облечкаване на ученическата раница.

► Променя се философията на изпитването на децата – от проверка на фактологични знания към оценяване на уменията, свързани с реалния живот, критичното мислене и социално-емоционалното развитие.

► Облекчения при обучението на децата със специални образователни потребности, както и издаване на удостоверения за завършен 12. клас. 

► Кой има право да обявава неучебни дни на местно ниво.

Всички предложения на МОН вижте ТУК.

Какви са мненията по отношение на идеите на МОН

Директорът на 107 СУ Данко Калапиш заяви, че приветства предложените промени. По негови думи най-сериозната промяна засяга налагането на санкции.

Мария Брестничка от НМД смята, че има нужда от детайлен прочит и проучване на възможните резултати от предложените промени. Тя е на мнение, че няма доказателства за това дали повтарянето на първи клас ще доведе до по-добро усвояване на материала. По темата за санкциите тя обаче смята, че първо трябва да се търсят причините за поведението на децата.

Предметът Добродетели и религия също е сред горещите въпроси в законопроекта.

Една от идеите, по които МОН и гражданските организации намират допирни точки, е -  в детските ясли вече да влизат специалисти по ранно детско развитие. Това е в отговор на липсата на медицински сестри, които да полагат грижа за най-малките.

Повече гледайте във видеото.