В т.нар. „социална кошница” влизат и хлябът, и млякото...
Две от големите търговски вериги у нас няма да повишават цените на 10 хранителни продукта през следващите три месеца. В четвъртък министърът на земеделието Мирослав Найденов обяви, че очаква и останалите хипермаркети да се включат в тази кампания. Замразяването на цените важи само за български стоки.
В така наречената социална кошница влизат: хляб, прясно мляко, кисело мляко, краве сирене, кашкавал, масло, пилешко и свинско месо, яйца и кренвирши.
Найденов заяви, че задържането на цените няма да е за сметка на преработвателите и производителите, защото търговските вериги имали буфери, с които да поемат този минус. Споразумението влиза в сила от 3 август, като цените може да бъдат намалявани, но не и увеличавани.
Според Найденов веригите не са поставяли условия, за да се съгласят с предложението на правителството. Те няма да се измъкнат и от проверките на ДАНС и данъчните.
От „Кауфланд” застават изцяло зад споразумението. От „Метро” обаче коментираха за Новините на Нова, че още не е ясно кои ще са стоките и как точно ще работи механизмът на замразяването.
"Непазарни и неефективни" - така определиха мерките за замразяване на цените от Българската стопанска камара. Държавата няма работа при определянето на цените на пазара, припомниха и водещи български икономисти.
Те отдавна бият тревога за невъзможността държавата умело и резултатно да се намеси в ценообразуването на свободния пазар.
Държавата е призвана единствено да опазва правилата на икономическите взаимоотношения, твърдят експертите. Но политическите реалности принуждават правителството да говори за нормиране и замразяване на цени.
Всяка прибързана намеса на пазара може да доведе до по-скоро негативни последици, припомнят специалистите.
Репортерти: Нели Тодорова
Данаил Глишев