Снимка: Архив БГНЕС
След примера на Австралия, Старият континент също обмисля прилагане на мярката срещу тютюнопушенето
От тази зима цигарите в Австралия ще се продават в еднакви, маслиненозелени опаковки без марки, а само с шокиращи надписи и изображения, които показват вредата от пушенето. Решението беше повод в Европа също да се замислят за подобни мерки.
Идеята за опростена опаковка се обсъжда за първи път в Нова Зеландия през 1989 година. Щафетата поема и Канада, но лобитата на големите марки бързо слагат точка. Австралийците ще са първи в света с подобна практика. В Европа на този етап се планира промяна в директивата за тютюневите изделия.
„Обсъждаме много възможности. Една от тях е въвеждането на еднотипна опаковка. Друга възможност, която разглеждаме е уголемяването на шоковите изображения”, каза Антъни Грили, говорител на Европейската комисия.
Ефект от една такава инициатива се очаква най-вече сред младите пушачи. Колкото по-отблъскваща е опаковката на кутията с цигари, толкова по-малък е шансът децата да посегнат към нея.
„А когато това се съчетае с една друга мярка, която се предлага в директивата – да бъде сведена рекламата до минимум и на местата, където се продават цигарите, да има само един списък с марките, тогава съчетанието ще е максимално добро”, каза д-р Маша Гавраилова от „Инициатива да върнем пълната забрана”.
Елементарната психология на цветовете е позната почти на всеки. И най-вече на хората, които стоят зад големите марки. Неслучайно за много от знаците на някои продукти са похарчени космически суми.
Подсъзнателно червеният цвят пробужда енергия и агресия, жълтия символизира интелекта, зеленият предразполага към спокойствие, а белият и нюансите към сиво се считат за скучни. Добрата цветова комбинация често може да ни накара да посегнем към даден продукт.
Цигарените кутии в Европа най-вероятно ще са в бял цвят. Обсъждат се промени в стряскащите послания, както и варианти за шокови изображения, които да се сменят през определен период.