Причината е драстичен скок на акциза - с 500%

Драстичен скок на акциза на метана предвиждат от финансовото министерство. Плановете са налогът за този тип гориво да скочи с 500% - от 85 стотинки на 5 лева и 10 стотинки за един гигаджаул. 

 

Заради скока на акциза се очаква килограм метан да поскъпне с около 30 стотинки и догодина да струва 2,10 лева. България е отправила искане до Евросъюза акцизът да остане 85 стотинки, но е под въпрос, дали Европа ще одобри това.


По-висок ще е и акцизът за природния газ за отопление на бизнессгради и предприятия. Скача от 10 на 60 стотинки. От газовите компании изчислиха, че поскъпването за потребителите ще е под 2,5 процента. 


От бранша прогнозират фалити. Най-малкото защото метанстанциите вече са заявили колко гориво искат през 2014 г. и вече нямат право да откажат количествата, а и да го направят, ще трябва да си платят.


„С това на практика се слага край на бизнеса с метан. Вече никой няма да инвестира”, прогнозира собственикът на станции за метан Любо Ганев.


По-скъпото гориво ще засегне над 70 хиляди автомобила у нас, които са на метан. Цената му ще се изравни с тази на пропан-бутана, а газстанциите са много повече от метанстанциите. 


„Тези, които са минали на бутан, ще искат да се върнат на пробан-бутан”, убеден е Любо Ганев. 


Търговците на метан настояват освен да взима държавата и да дава. „Имаме спестени въглеродни субсидии, за които се полагат субсидии - защо не ни се дават?”, питат от бранша.


Проблеми се очакват и извън този сектор.


90% от такситата са на метан. Освен че ще се повишат цените, те си изплащат и колите. Сметка са си направили - вече няма да може и да си изплащат колите. Няма да се учудя, ако дори излязат да стачкуват”, коментира още собственикът на станции за метан Любо Ганев.


И докато търговците на метан са скептични, че държавата може да постигне договорка с Брюксел и да защити правото да имаме по-нисък акциз, то бившият зам.-финансов министър Владислав Горанов коментира, че има такива шансове. Според него усилията трябва да са насочени именно към активно лобиране срещу вдигането на акциза.