Причината е драстичен скок на акциза - с 500%

Драстичен скок на акциза на метана предвиждат от финансовото министерство. Плановете са налогът за този тип гориво да скочи с 500% - от 85 стотинки на 5 лева и 10 стотинки за един гигаджаул. 

 

Заради скока на акциза се очаква килограм метан да поскъпне с около 30 стотинки и догодина да струва 2,10 лева. България е отправила искане до Евросъюза акцизът да остане 85 стотинки, но е под въпрос, дали Европа ще одобри това.


По-висок ще е и акцизът за природния газ за отопление на бизнессгради и предприятия. Скача от 10 на 60 стотинки. От газовите компании изчислиха, че поскъпването за потребителите ще е под 2,5 процента. 


От бранша прогнозират фалити. Най-малкото защото метанстанциите вече са заявили колко гориво искат през 2014 г. и вече нямат право да откажат количествата, а и да го направят, ще трябва да си платят.


„С това на практика се слага край на бизнеса с метан. Вече никой няма да инвестира”, прогнозира собственикът на станции за метан Любо Ганев.


По-скъпото гориво ще засегне над 70 хиляди автомобила у нас, които са на метан. Цената му ще се изравни с тази на пропан-бутана, а газстанциите са много повече от метанстанциите. 


„Тези, които са минали на бутан, ще искат да се върнат на пробан-бутан”, убеден е Любо Ганев. 


Търговците на метан настояват освен да взима държавата и да дава. „Имаме спестени въглеродни субсидии, за които се полагат субсидии - защо не ни се дават?”, питат от бранша.


Проблеми се очакват и извън този сектор.


90% от такситата са на метан. Освен че ще се повишат цените, те си изплащат и колите. Сметка са си направили - вече няма да може и да си изплащат колите. Няма да се учудя, ако дори излязат да стачкуват”, коментира още собственикът на станции за метан Любо Ганев.


И докато търговците на метан са скептични, че държавата може да постигне договорка с Брюксел и да защити правото да имаме по-нисък акциз, то бившият зам.-финансов министър Владислав Горанов коментира, че има такива шансове. Според него усилията трябва да са насочени именно към активно лобиране срещу вдигането на акциза.

tracking tracking tracking tracking tracking tracking tracking