Пациентите се редят на опашки с дни за да получат животоспасяващите си медикаменти

Една цифра, един код остави десетки хора с тежки хронични заболявания, в това число и онкоболни, да се редят по опашки с дни, за да получат животоспасяващите си лекарства.

 

Хронично болните са принудени да ходят по няколко пъти до лекаря си и до Здравната каса, за да получат код, след него протокол и чак тогава лекарството си. Причината - ново изискване на Касата, за което част от лекарите не знаели.

 

Христина Манолова чака на опашка в Столична здравна каса от поне 1 час. Трябва да вземе протокол, срещу който да получи животоспасяващо лекарство за онкоболния си съпруг. За целта обаче трябва да е спазила едно ново изискване на Касата. „Разбрах, че от нова година по изискване на Здравната каса, че трябва да има нов код”, казва тя.

 

Проблемът се оказва в това, че допреди два месеца всяка диагноза е имала трицифрен код, който се посочва от лекаря. Срещу този код от касата издават протокол за лекарства или лечение. От 1 декември обаче кодът е четирицифрен.

 

Заради стария код десетки, а може би стотици пациенти в страната, не могат да получат лекарствата си с дни. Днес също имаше върнати пациенти. „Цялата тази информация я има. Още през декември е качена на страницата на НЗОК, заяви Ваня Станчева от Столичната здравна каса.

 

„Лекарите не могат всеки ден да влизат в сайта на касата, за да разбират какво да правят. Има си звена във всяка болница и е връзка между Касата и лекарите”, смята д-р Таня Койнова. Или тези звена не са си свършили работата, или е можело Касата да уведоми.

 

И докато комуникацията между Здравната каса и лекарите се подобри, хора като Христина ще продължават да се лутат с дни да чакат лекарства.