30-секунден клип е част от новаторска кампания срещу ксенофобията

Докато на екрана се редуват сцени от типичен български дом и такива, показващи безразличен бюрократ, който високомерно оставя документи настрана, въздействащият телевизионен клип продължава с писмото на емигранта – "Иска ми се отново да сме заедно…“ – до изненадващия финал. Оказва се, че писмото е написано от „Рами“ – бежанец, живеещ в България.

 

30-секундният клип, който се очаква да бъде видян от милиони българи следващия месец, е част от новаторска кампания срещу ксенофобията. Кампанията насърчава българите да "погледнат бежанците с други очи“.

 

„Идеята за тази кампания – най-амбициозната, която някога сме инициирали тук – е да насърчи хората да видят бежанците такива, каквито са – обикновени хора, които са избягали от ужасяващо насилие и преследване“, казва представителят на ВКБООН в България Роланд-Франсоа Вейл.

 

"Тази кампания има за цел да повлияе на отношението на хората, които заемат умерена позиция. Ние се опитваме да отклоним дебата от темата за броя на бежанците и предполагаемите заплахи и да позволим на умерените мнения да бъдат чути в обществената дискусия. Тези мнения прекалено често са заглушавани от крайно дясното”, казва той.

 

Миналата година безпрецедентен брой хора (около 9000 души) потърсиха закрила в България, повечето бягащи от конфликта в Сирия. Много от тях не бяха посрещнати с необходимото разбиране, някои дори бяха бити и нападани с хладно оръжие. Въпреки апелите на президента и премиера за толерантност, враждебността срещу бежанците отново избухна през април тази година, когато жители на село в Централна България изгониха три семейства.

 

През септември протестиращи родители, учители и представители на местната власт не допуснаха девет деца бежанци, в това число седем първокласници, да започнат училище. Аргументите им бяха, че децата нямало да се впишат и биха забавили учебния процес за българчетата.

 

"Социално проучване показва, че българите, които са живели в чужбина или имат роднини в друга държава, са по-склонни да проявят съчувствие към бежанците“, каза Иван Хадживеликов от агенция New Moment New Ideas, която стои зад креативната разработка за кампанията. 

 

"На това и базирахме нашата кампания „Писма“ – да създадем емоционална връзка със зрителя и да го накараме да погледне на бежанците по различен начин“.

 

Агенцията дари на ВКБООН своята креативната разработка за кампанията. 30-секундният телевизионен клип ще се излъчи в периода от 24 ноември до 31 декември по bТВ, Нова телевизия и БНТ. За социалните медии е предвиден 60-секунден клип. Музиката за клипа е известна песен от 1916 г., която внушава носталгията, изпитвана от българите мигранти в чужбина.

 

Телевизионните клипове се допълват от три постера, които могат да бъдат видени на спирките на метрото, на големи билбордове и в различни търговски центрове в страната, както и в 12 списания. Един от вариантите е очите на лицето от портрета да бъдат заменени от огледална повърхност, за да може читателите на списанието буквално да видят бежанците с други очи – своите.

 

"Надяваме се тази кампания да се превърне в обединяващ център за по-голям брой умерени гласове в България. В крайна сметка, тъкмо толерантните българи ще бъдат тези, които ще могат действително да се противопоставят на ксенофобията в собственото им общество“, казва Роланд-Франсоа Вейл.