До средата на февруари ще бъде подготвена стратегия за оздравяване на железницата

 

Броени дни след спирането на първите 38 нерентабилни влака стана ясно, че съкращенията в БДЖ се отлагат. До средата на февруари ще бъде подготвена стратегия за оздравяване на железницата, която трябва да бъде приета и от Народното събрание. Новото развитие обаче не отмени протестите и на няколко ключови гари днес те все пак ще се състоят.

 

Няма железничар, който да отрече, че десетки пътнически влакове пътуват почти празни. И че приходите от билети не покриват ни най-малко разходите по линиите. Но пък оцелелите от предишните съкращения в БДЖ твърдят и, че оптимизацията не е подобрила положението им.

 

Не се е подобрила и  услугата за пътниците - обществена тайна е, че който може да си позволи алтернатива на четири или повече гуми, не ползва влаковете. Все още обаче хиляди българи, разпръснати по села и махали, могат да ходят на работа, училище и лекар само с влак. Защото тогава пътят им до областния град излиза и под лев.

 

Държавата заяви, че разчетите не позволяват влаковете да пътуват като досега -  ще трябва да се разредят. На 12 януари спряха 38. Кои влакове да спрат обаче? Оказва се, че в габровско съкращенията от 12-ти не са били съгласувани с местните хора. Областният управител получил писмо от БДЖ едва на 6-ти януари. Недостатъчно е било времето за реакция не само в габровска област.

 

Едва пред свършен факт, засегнатите от спирането на 10 влака между Царева ливада и Габрово, смятаха, пресмятаха и помолиха 4 да останат. Иначе за ученици, студенти и работещи гарата ще стане втори дом.

 

БДЖ приеха да върнат въпросните четири влака. А транспортната комисия в Народното събрание препоръча да се отмени въобще цялата порция съкращения - 38 от понеделник и още 90, планирани от началото на февруари. Докато не се изготви стратегия за развитието на железниците, различна от досегашната реформа на разписанията. Според клиентите на БДЖ, ако се допитват и до тях, съкращенията ще са по-смислени. А не като на гара Стамболийски, където от началото на годината пътниците сутрин се оказват три пъти повече от местата в единствения влак за Пловдив.

 

 

В знак на протест близо 200 души се събраха на гарата в Карлово, като възнамеряват да блокират с жива верига железопътните релси и да спрат движението на 3 влака. Според местните жители съкращенията в маршрутите на БДЖ може да накара много хора дори да напуснат работа, тъй като няма да имат транспорт до големите градове. „Това, че има алтернативен транспорт, е абсолютна лъжа. Има един автобус сутрин и един вечер. Тази реформа няма да доведе до нищо позитивно, нито за хората, нито за БДЖ”, казаха протестиращите на гарата.

 

Всичко по темата гледайте във видеоматериалите.

 

Репортери: Рада Богданова и Благой Бекриев