Снимка: Thinkstock
Търговците може да са изключително изобретателни, предупреждават експерти
Предпразничното пазаруване започна. Експерти вече проверяват магазини и ресторанти преди Коледа, но все пак има няколко неща, за които и потребителите е добре да внимават.
От Комисията за защита на потребителите предупреждават, че търговците могат да са изключително изобретателни.
Ето няколко съвета, които може да следвате, за да сте по-сигурни, че онова, което купувате, е качествено:
- Не се нахвърляйте веднага на стоката. Направете кратко проучване, посетете различни магазини или прегледайте сайтовете им, за да видите на каква цена се продава избраният от вас продукт в различните места. Така може да го откриете къде е най-евтин.
- Не се предоверявайте на устните обещания на търговците за поемане на ангажименти, които не са техни задължения по закон.
- Най-често срещаните нарушения са за намаляване на срока, в който клиентът може да направи рекламация, от 14 на 7 дни и промяна на ценовата оферта в последния момент.
- Внимавайте особено, когато пазарувате за деца! Етикетът на стоките за деца задължително трябва да съдържа информация за производителя и вносителя, ако е необходимо указания за употреба. Тази информация трябва да е разбираема, достъпна, ясна, на български език, лесна за отличаване и да не бъде подвеждаща. При несъответствие или повреда на стоката в гаранционния срок, потребителят може да я върне в срок до две години, считано от доставянето на потребителската стока.
- Ако пазарувате онлайн, избирайте внимателно сайта за покупки. Обърнете внимание преди всичко на това има ли информация за името, адреса и телефона на търговеца. Не пропускайте да проверите и дали доставчикът е посочил изрично правото ви по закон да се откажете от договора в рамките на 14 дни. Полезно би било да прочетете във форумите отзиви от други потребители, които вече са пазарували от въпросния електронен магазин, към който сте се насочили.
Търговецът е длъжен преди сключването на сделката да ви информира за основните характеристики на всяка от предлаганите от него стоки и услуги. Той трябва да посочи тяхната цена с включени всички данъци и такси, както и стойността на пощенските или транспортните разходи, ако не се включени в крайната цена. На сайта трябва да бъде посочен начинът на плащане, доставка и изпълнение на договора.
Имате право да получите стоката не по-късно от 30 дни от поръчката. Ако доставчикът не успее да изпълни поръчката в този срок по каквито и да било причини, ваше право е да получите обратно заплатените от вас суми до 14 дни.
Вие имате право да развалите сключения договор от разстояние в рамките на 14 дни без да дължите каквото и да било обяснение на търговеца. Важно е да имате предвид, че пощенските разходи за връщането на закупената стока обратно на търговеца е възможно да бъдат за ваша сметка. Имайте предвид, че някои стоки са изключени от общото правило за отказ от покупка през интернет и сред тях са дискове със звукозаписи, видеозаписи или компютърен софтуер; вестници, периодични издания или списания, за които нямате абонамент; стоки, изработени по поръчка. Ако сте заплатили предварително суми, доставчикът е длъжен да ви ги възстанови в пълен размер до 14 дни от датата, на която сте се отказали от поръчката.
Случвало ли ви се да е попаднете в капана на някой недобросъвестен търговец? Разкажете ни как са ви измамили! Очакваме коментарите ви под статията или във Facebook профила на Новините на Нова.