Комисията за защита на потребителите вече привиква мобилните оператори за обяснения
Eсемесите на кирилица са по-скъпи от тези на латиница. Комисията за защита на потребителите вече привиква мобилните оператори да обяснят, защо за едно и също като дължина съобщение, цената зависи от азбуката. На кирилица ни таксуват за две съобщения, а на латиница - като едно.
По скъпата цена е заложена в технологията на писане още на базово ниво. При кирилица допустимата дължина на съобщението е два пъти по-къса, отколкото при латиница. Това е така от години. Но Комисията се заема сега.
„Действително чак сега обръщаме внимание на този проблем, като подсещащото беше, че от 2 дни вече може да се създават домейни на кирилица”, обясни Димитър Маргаритов, председател на Комисия за защита на потребителите.
При латиница телефонът позволява да напишем до 160 знака, за да брои съобщението за едно. При кирилица и всяка друга различна азбука знаците са 70.
Мобилните оператори обясняват тази разлика с техническите параметри. Един символ на латиница е с големина 7 бита. А при останалите - 16 бита. И допълват, че това е международен стандарт, спазван от абсолютно всички в целия свят.
Важно е да се знае, че дори и една буква да е на кирилица в дадено съобщение, то целият есемес се таксува като написан на кирилица.
Есемесите се кодират през т.нар. Уникод
„Представи си - този Уникод, като една таблица, като първите редове от нея са ти буквите на латиница, като следващите трябва да бъдат преведени до символи от първото ниво”, обяснява Марио Паунов, ИТ специалист.
За много хора, които използват всички възможности на интернет, проблем с цената на съобщенията няма.
От Комисията за защита на потребителите обаче искат или промяна в международните правила, или операторите задължително да предупреждават за разликата в цената.