Това решиха депутатите с приемането на законови промени на първо четене

Скок на данъка за старите автомобили между 20 и 30 % догодина. Решението е на депутатите и беше одобрено на първо четене с промени в Закона за корпоративното подоходно облагане.

Измененията основно ще засегнат собствениците на автомобили, произведени преди 2005 г. Размерът на данъка ще зависи и от мощността на двигателя на всеки автомобил.

Екоминистърът: Не можем да забраним вноса на стари коли

Няколко милиона автомобила се движат всекидневно по улиците на България. С  повишаването на данъка държавата ще опита да регулира замърсяването на въздуха, което всеки от тях произвежда.

„Мисля, че като общество е време да решим дали искаме да продължаваме да се тровим с този въздух, който дишаме. И дали ще продължим да се превръщаме във втора употреба пазар за старите коли на Европа”, заяви депутатът от ГЕРБ Менда Стоянова.

Повишението на екоданъка ще зависи от мощността на двигателя, годината на производство и цената на автомобила. Колкото по-мощен е той, толкова по-висок налог ще плаща собственикът му. За стари ще се смятат колите с екосертификат до 3, това са возилата произведени преди 2005 г.

„Подложихме на изпитания най-уязвимите, тези български граждани, които карат коли по-стари от 15 г. Това е масата от българските граждани”, заяви депутатът от БСП Иван Иванов.

Според опозицията дори данъкът да скочи, собствениците на такива автомобили няма да имат възможност си купят нови. По данните на БСК от всички коли в движение в България около 2,5 млн.лв. са произведени преди 10 години. Броят на новите автомобили е едва 150 000.

Шофьорите и търговците посрещнаха новината по различен начин.

„Това е крайно неправилно, защото всеки иска да кара нова кола, но знаете какви са доходите в България. Хора като нас, обикновени, не могат да си го позволят просто”, коментира Йордан Малинов.

„Ние като асоциация много отдавна алармираме, че това трябва да се случи. Ние трябва да следваме европейската практика, колкото по-стар е автомобилът, толкова по-висок да е налогът”, заяви Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциация на вносителите на автомобили в България. „Смятам, че няма да ги удари толкова по джоба, защото това не е драстична промяна. Около 20-30 % това означава, че един пътен данък годишно ще се вдигне с около 20 лв.”.

Всяка община ще решава с колко лева ще си вдига имущественият данък с еко таксата в него.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.