Милиони са загубени от безконтролни плащания между АПИ и националното ТОЛ управление, твърдят от регионалното ведомство

70 милиона лева са загубени от необработени нарушения в ТОЛ системата- това показва проверката на регионалното министерство. Ресорните  министри казват, че са попаднали на пробойни в системата и недобри практики.

Според регионалното министерство така желаните приходи от  1 300 000 000 лв. на година  от ТОЛ системата всъщност са далеч от реално събраните средства. За 2019 година само от ел. винетки са събрани 392 млн. лева. А за 2020 година от е-винетки, маршрутни карти и ТОЛ декларации генерираните средства са с 600 000 лева по-малко. Така, за да се достигнат приходите от преди 2 години, ТОЛ системата трябва да събере още 185 млн. лева до края на годината, за да може да се каже, че системата се самоиздържа и не е на загуба.

Проверка на тол системата: За колко години ще се изплати инвестицията

Според проф. Олег Асенов от началото на експлоатацията си тол системата е донесла около 1 млрд, лева приходи и е осигурила 130 000 лева за пътна инфраструктура. Той е на мнение, че загубите са заради пандемията.

200 000 са необработените нарушения за последната година, засечени от камерите на ТОЛ системата, а приблизителните загуби са на стойност около 70 млн. лева. Причината - фишовете се обработват ръчно от 15 души.

„Всеки ден пристигат по 2500 - 3000 за 24 часа на дневна база. При една добра организация в рамките на 5- 6 месеца ще може да ги разпратим”, обясни шефът на ТОЛ управлението Иво Иванов.

За да поддържа софтуера на системата, държавата сключила с фирмата договор за 141 млн. лева за 5 години, но физическата поддръжка била отговорност на „Пътната агенция”. Отговорът на критиките дойде от проф. Олег Асенов, бившият управител на ТОЛ управлението.

„Няма такива нарушения, които са от година назад. Бяхме достигнали до 2000 електронни фиша на ден. При всяко едно нарушение се приема принципа на четирите очи, като има нарушение, в отсъствие на контролен орган, трябва двама души да потвърдят нарушението”, поясни той.

Същевременно обхватът на ТОЛ системата не е достатъчен, според служебния кабинет. Световната банка препоръчала той да бъде поне 16 хиляди километра, за да бъде печеливша системата.

 

 

„Ние, с постановление на Министерския съвет, намаляваме обхвата на 3 115 и три пъти намаляваме цените на таксите. Планински райони от сорта на Смолян, където има дърводобивни фирми, минават без да плащат една стотинка ТОЛ такса и разбиват пътищата”, посочи зам.-министър Захари Христов.

„Техническият обхват на системата е на 10 800 км. На среща с превозвачите беше взето решение да се започне с един стартов обхват и след 3 месеца да бъде преразгледан - тези три месеца съвпаднаха с пандемия”, обясни проф. Асенов.

Проблем имало и при реално работещите камери на пътя, които засичат преминаващите тежък трафик. Проверка на ТОЛ системата се прави от Сметната палата, но докладът още не бил готов, казват още от регионалното министерство.

Още по темата гледайте във видеото.