iStock
Част от управляващите не са убедени в тяхната ефективност
Едва пет месеца след въвеждането на екостикерите за колите - вече се обсъжда те да отпаднат. Според депутати от четворната коалиция и омбудсмана Диана Ковачева влиянието им върху чистотата на въздуха е спорно. В същото време - скоро всеки уред в пункт за технически прегледи ще бъде свързан автоматично с автомобилната администрация.
Целта на връзката между пунктовете и системите на Автомобилна администрация е да се сложи край на манипулациите при прегледите на автомобилите. До края на януари системите трябва да са свързани и да започнат работа.
Колкото до екотикерите - от „Демократична България” са изпратили запитване до транспортния министър за ефекта от въвеждането им. Ако от юли до сега няма подобрение в качеството на въздуха, настояват да отпаднат.
Еко категорията за автомобила на Миодраг е най-високата – пета. Защото е електрически и най-безопасен за чистотата на въздуха. Избрал е да смени дизела с ток наскоро.
„Една от причините е, че там, където живея в София врабчетата избягаха. Заради автомобилите. Когато беше пандемията се върнаха”, обясни Миодраг Николич.
Мнението му е, че еко стикерите в момента са безполезни, защото все още не действат нискоемисионните зони в центровете на големите градове. До лятото на най-замърсяващите автомобили трябва да се забрани да влизат там. А контролът ще е с камери.
„Нормално е да няма реално промяна. Тези стикери само седят по стъклата, нищо повече”, допълва той.
СЛЕД ВЪВЕЖДАНЕТО НА ЕКОСТИКЕРИТЕ: Проверяват пунктове за прегледи за манипулации
По тази причина част от депутатите от четворната коалиция настояват да отпаднат.
"Поискал съм тези екостикери да отпаднат, защото са дадени над 2 милиарда лева в България за електронно правителство и при това положение е абсолютно несериозно да се слага еко стикер. Представете си голяма автомобилна компания, тя определя своите еко категории и на този фон българската администрация ги променя и изменя. Това звучи също неадекватно”, коментира Мартин Димитров от „Демократична България”.
Омбусдманът Диана Ковачева е на същото мнение. В становище до транспортния министър тя заявява, че стикерите не водят до по-добро качество на въздуха.
За хората, които извършват технически прегледи и имат най-ясен поглед върху това колко от колите по улиците замърсяват въздуха, е нужно търпение – първо да започнат работа нискоемисионните зони, а след това да се правят изводи дали стикерите са безполезни.
„Не трябва да отпаднат. Апелираме по скоро тези стикери да се доразвият.Към този стикер може да бъде добавена още допълнителна информация и посоката, в която трябва да се работи, това дигитализиране да се развива”, смята собственикът на пункт за технически прегледи Румен Дунев.
Какво ще се случи след въвеждането на екостикерите?
За Миодраг пък без значение дали има залепен стикер на всеки автомобил, нискоемисионни зони трябва да има. И то възможно най-скоро.
„Не само в центъра, трябва да се разшири тази зона. Според мен е малка зоната. Не е нормално, количеството коли стана огромно. Против съм и всичките тези димящи автомобили , които се карат из София”, казва още той.
Транспортният министър Николай Събев трябва да отговори дали екостикерите са ефективни в първия парламентарен контрол за тази година – 7 януари.
За да научавате първи новините от България и света, изтеглете новото приложение на NOVA - за Android ТУК, iOS (Apple) ТУК и HUAWEI AppGallery ТУК.