Снимка: iStock
Идеята е на прокуратурата, но само ако е причинена смърт на пътя или промилите са над 2
Конфискация на автомобилите на шофьори, хванати с алкохол или наркотици, предлагат от прокуратурата. Идеята е това да се случва, ако има настъпила смърт или ако шофьорът седне зад волана с над 2 промила алкохол в кръвта. Така е във Франция, Италия и Германия.
В момента при шофиране с над 0,5 промила алкохол минималната глоба е 500 лв. и отнемане на шофьорската книжка. При над 1,2 промила се образува досъдебно производство, а водачът може да получи между една и три години затвор и глоба от 200 до 1000 лева. От асоциацията на пострадалите при катастрофи подкрепят предложението. Предстои обсъждане в ресорните комисии в парламента.
Експерт: 115 загинали на пътя от началото на 2022 г., с 36 повече от миналата година
По време на годишния си отчет от прокуратурата посочиха конкретната стъпка в посока на пътната безопасност.
„Когато се установи управление на моторно превозно средство след употреба на алкохол или наркотици, да се отнема в полза на държавата управлявания автомобил тогава, когато, разбира се, то е собственост на дееца“, обяви предложението зам.-главният прокурор Красимира Филипова.
Владислав Лазаров е шофьор с над 30 години стаж на пътя. Казва, че е сядал зад волана след употреба на алкохол.
„През 1997 година бях с 0,8 промила, защото пих бира. Но тогава пуших и едни цигари, които ми даваха 0,6 само от цигарите на дрегер“, спомня си той.
За провинението си е глобен с 60 лева. Обяснява, че оттогава досега не си е позволявал да кара след питие. И вече настоява за по-сурови наказания.
„На Запад биха ме затворили, ако надвиша нещо с алкохола“, казва Владислав.
Идеята сега е вместо затвор, провинилият се да остане без кола. Част от пътните експерти харесаха предложението.
“От началото на годината до момента има 115 загинали граждани в цялата страна, които са с 36 повече от миналата година, а сме едва в началото на година”, подчерта експертът по пътна безопасност Любка Маринова и допълни, че това е тежко наказание, но в същото време е добре да се предприемат такива мерки, защото не трябва да чакаме да има втори Милен Цветков.
Според адвокат Людмил Рангелов обаче идеята на обвинението не е издържана от правна гледна точка, тъй като не било правилно автомобилът да се разглежда като предмет на престъплението.
„Самото шофиране, самото действие, самото управление – то е деянието, с което се реализира това престъпление“, подчерта юристът и допълни, че наказанията за пътните нарушители са достатъчно строги и в момента - от една до три години лишаване от свобода и глоба, когато концентрацията на алкохол е над 1,2 на 1000.
По данни на Института по пътна безопасност през миналата година, вследствие от катастрофи на пътя, са загинали 561 човека. От тях в пет случая е ставало дума за алкохол или наркотици. Или под един процент от всички загинали, пресмята Богдан Милчев и предлага вместо конфискация на автомобила, да се намали допустимата алкохолна граница за шофиране на кола от 0,5 на 0,2 промила.
„Тогава няма да изкушаваме хората да пият по една бира и да мислят, че ще им се размине“, смята пътният експерт.
Друга от идеите на Милчев за по-малко жертви на пътя е да се намали скоростта на магистралите. По думите му България е с най-висока скорост на магистралите в целия Европейски съюз.
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.