Нужно е различно законодателство, за да могат да се регистрират, обясниха от КАТ
След взето решение от Столична община за ограничаване на електрическите тротинетки, над 2 000 от тях имат софтуерна регулация. Общинският съвет наложи и определяне на зони, в които превозните средства да се движат с до 5 километра в час.
Последните правила за движение на електрически тротинетки идват с обещанието да „подредят София”. Но те не успяват да обхванат една сериозна част от тези превозни средства. Значение има дали тротинетката е наша собственост, или сме я взели под наем.
Според Тихомир Стоилов, регионален мениджър на фирма за отдаване на електрически тротинетки под наем, има неравнопоставеност при условията за каране на тротинетките под наем и тези, които са закупени от ползвателите си. „Ние като търговски оператор, който използва инфраструктурата на общината, сме задължени да се съобразяваме с техните изисквания. Що се отнася до ограниченията, можем да си позволим чисто софтуерно да ограничим скоростта в тези райони, които от друга страна - общината няма вариант как да ги наложи върху частните ползватели на тротинетки, където трябва да се разчита единствено на тяхната съвест”, каза Стоилов.
И докато софтуерното ограничение е решение за тротинетките под наем личните електрически тротинетки остават извън приетата мярка. Контрол за спазване на скоростта трябва да упражняват от "Пътна полиция", което обаче се оказва не толкова лесно. Причината е разграничаването на електрическите тротинетки от моторните превозни средства според законодателството.
„Към настоящия момент отчитаната скорост е по отношение на превозни средства, които са регистрирани. За да може да се прилага законът по отношение конкретно на този вид нарушение, е необходимо съвсем различно законодателство. Първо, трябва да отговаря на изисквания да бъде регистрирана, в момента тротинетките не отговарят на това изискване”, каза Мария Ботева, зам.-началник на отдел „Пътна полиция” към ГДНП.
Георги Вангелов, обясни, че при пътно нарушение с тротинетка не можеш да разбереш кой го е направил. „Всъщност ти виждаш един човек на електрически скутер и може повече никога да не го видиш. Единствено регистрацията би спасила положението. Българите малко трудно приемаме някакви забрани. Виждам, че на повечето електрически скутери, които се дават под наем, се качват по двама-трима души, клатушкат се. Това не е безопасно”, каза Вангелов.
А нарушенията при управление на електрически тротинетки продължават най-често да се установят след като се случи пътен инцидент.
Репортер: Алис Любомирова
Редактор: Весела Веселинова