Въпросът с двойното гражданство на държавници ще създаде различни казуси, прогнозира политологът
„Приемането на промените в Конституцията бяха заложени в срок до края на годината от управляващото мнозинство. През март се очаква ротацията. С бързането на приемането на поправките вероятно се цели направата на някакъв отчет за свършена работа с оглед на поставените приоритети. Така политологът доц. Милен Любенов обясни в предаването „Денят на живо” по NOVA NEWS вероятните причините за припряността, с която в парламента се приемат промените в Конституцията.
Промените в Конституцията минаха и на второ четене, остава още едно
Той смята, че експертният дебат за промени в Основния закон не се е състоял. Участието на ДПС в рамките на този управленски формат беше легитимиран единствено с промените в Конституцията, уточни политологът. Според него след обвиненията към ДПС и към ГЕРБ, че спъват промените, сега те са едни от най-настоятелните политически субекти, които форсират процеса.
Относно записания текст за избор на членовете на регулаторите да се избират с мнозинство от 2/3-ти, Любенов каза, че това е спорно. Той даде пример за избора на Инспекторат на ВСС. „Да разширяваме органите, за които е необходимо квалифицирано мнозинство, това още повече ще доведе до партийно парцелиране между формациите, които подкрепят управляващото мнозинство”, заяви Любенов.
Конституционната комисия прие промените в основния закон на трето четене
За много оспорваната поправка за двойното гражданство на държавниците Любенов обясни, че основният проблем е с двойната лоялност. „Като че зад тази идея стои ДПС и това е било част от договорките между политическите сили в рамките на това споразумение. Защо това управляващо мнозинство не промени Изборния кодекс като даде възможност на българските граждани да гласуват дистанционно или най-малкото – по пощата, както гласуват редица европейци”, запита политологът. Според него предстои да видим различни казуси. „Въпросът с тази двойна лоялност наистина стои”, каза Любенов и поясни, че при промяна в политическата обстановка винаги ще се появяват някакви съмнения и политикът с двойно гражданство може да стане обект на атака от граждански или други формации.
Относно ограничаване правомощията на президента и промените с назначаване на служебно правителство от парламента, който не е успял да избере редовен кабинет, Любенов прогнозира, че може да се стигне до конституционна криза. Той цитира становището на Венецианската комисия, които питат как парламент, който не е избрал редовно правителство ще избере служебно.
Редактор: Весела Веселинова