Снимка: БГНЕС
Общинските камери за засичане на скоростта също могат да бъдат сертифицирани и използвани за контрол на движението, допълни той
Правителството полага неимоверни усилия да вкара камерите на тол системата да извършват контрол на пътното движение. Това са 300 стационарни точки на територията на страната. Това каза Тенчо Тенев – съветник на министър-председателя проф. Николай Денков в ресор "Пътна полиция", пътна безопасност, Охранителна полиция и Жандармерия“, в предаването "Денят на фокус“ на Радио "Фокус“.
За да заработи тази система, са необходими софтуерни промени и сертифициране на камерите, а очакванията са това да се случи в рамките на 1-2 месеца, уточни Тенчо Тенев.
Общинските камери за засичане на скоростта също могат да бъдат сертифицирани и използвани за контрол на движението, но за целта са необходими промени в Закона за движение по пътищата, за да се дадат права на общините да използват камерите за контролиране безопасността на движението на територията на градовете. Тези промени биха засилили контрола и превенцията, смята експертът.
Тенев: Ако тол камерите засекат кола с висока скорост, може да известяват за нарушението в реално време
Той разказа, че през 2017 г. е била тествана немска цилиндрична камера с повече от 100 лазерни датчика за скорост на "Цариградско шосе“. Само за едно денонощие камерата е регистрирала 2400 нарушители. "Камерата струваше около 60 000 лева и щеше да се изплати само за едно денонощие. Но тъй като софтуерът й беше по-различен от нашите, я отказаха. Такива камери трябва да има и всичко ще бъде наред“, каза Тенчо Тенев.
По думите му само за миналата година на територията на цялата страна са регистрирани 750 случая на пострадали при пътнотранспортни произшествия повече в сравнение с 2022 г. "Същото е и на територията на София – повече убити, повече ранени. Ръководството на МВР трябва да се замисли и да направи преценка и там, където има началници, които не могат да направят правилна разстановка на сили и средства в "Пътна полиция“, в ГД "Национална полиция“ и в СДВР, да се направят подходящи промени, за да се промени тази статистика“, заяви експертът по пътна безопасност.
По дългите прави участъци в столицата, както и в цялата страна, шофирането с изключително висока скорост е ежедневие, отбеляза Тенчо Тенев. "На такива места трябва много по-често да има колеги с патрулни автомобили и с мобилни камери, които да засичат скоростта, да ги спират, да ги санкционират и да им прибират свидетелствата за правоуправление. Това е начинът да се справим с това бедствие.“
Краш тестове нагледно показват какво се случва с пътуващите в автомобил при катастрофа със скорост 256 км/час, въпреки поставените колани и всички системи за безопасност. "Манекените просто ги няма – те са наврени някъде отдолу и колата е смачкана тотално“, даде пример експертът.