Снимка: БГНЕС
Полска компания отказа да достави нови мотриси за България
Нови проблеми в старите железници. Обществени поръчки за близо 1 милиард лева може да пропаднат, след отказ на полска компания да достави нови мотриси.
БДЖ пусна в продажба билетите за допълнителния нощен влак между София и Бургас
В разгара на горещото лято, изпълнено със закъснения и аварии, от БДЖ признават- комфортът на пътниците не е на нужното ниво „Средната възраст на подвижния състав е за по-старите е около 40-45 години. Към настоящия момент ще постигнем не повече от 50% комфорт на пътниците”, коментира директорът на „Оперативни дейности” на БДЖ Анатоли Атанасов.
Композицията с новите вагони от Германия стигна до Бургас, но със закъснение
Пътниците разказват, че условията са лоши, климатици липсват, а тоалетните миришат.
„Много има какво да се желае - относно подвижен състав, относно скорост на движение. Надяваме се да се подобрят обаче в следващите години, нали така ни обещават”, казват те.
За това обещание държавата залага над 1 милиард за модернизация на мотрисите. Полската компания Щадлер обещава да осигури нови 42 вагона. Неочаквано обаче фирмата се отказва.
„Те подписаха този договор конкретно и започнаха искания за изменения на определени детайли, компоненти в този договор като едно от тях беше намаляване на неустойките, а другото беше коренна промяна, която изискваше промяна в обхвата на договора, което е недопустимо по закон”, поясни транспортния министър Георги Гвоздейков.
За NOVA полската компания обясни причините си за отказа. „Подробен анализ на осъществимостта на изпълнението на този договор разкри много високо ниво на риск, което Stadler Polska Sp. z o.o., като отговорна и надеждна компания, не може да приеме”, съобщават от компанията.
За да не изгубим финансирането, държавата поставя условие на втората компания в конкурса - последният вагон да пристигне до август 2026 г. Не е ясно обаче дали срокът е изпълним. А дори да бъде изпълнен, БДЖ ще трябва да кандидатства, за да спечели правото си да ги ползва.
„Ако ние спечелим договора и бъде доставен подвижния състав по Националния план за възстановяване и устойчивост, можем да кажем, че процента на комфортни влакове ще стане 95-100%”,заяви още Атанасов.
Репортер: Мартин Керефейски
Не изпускайте ритъма на деня! Последвайте ни в Google News Showcase