Снимка: Любомир Асенов / Спас Генев
Той е най-успешният ни пилот в надпреварите с едноместни открити болиди
Тази година е решаваща за българския пилот Никола Цолов, който премина в Академията на Red Bull и се завърна в редиците на Campos. Ултимативната цел е „Формула“ 2, последната крачка преди най-високото и най-технологично ниво на моторния спорт в света. Цолов присъства на софийския автосалон на щанда на Любомир Асенов, българският фотограф, отразяващ от дълги години „Формула“ 1 директно от пистите по света, съобщи carmarket.bg. Той е най-успешният ни пилот в надпреварите с едноместни открити болиди. Спечели титлата във „Формула“ 4, а миналата година победи в три старта от „Формула“ 3, носейки първите победи на славния ART Gran Prix през последните няколко сезона.
Фернандо Алонсо му дава съвети и му ръкопляска под подиум. Цолов живее във Валенсия и се подготвя усилено за сезона, който ще е от изключителна важност за него, а чрез него – и за надеждите ни да видим българин във „Формула“ 1.
Снимка: Любомир Асенов / Спас Генев
Разкажи ни за този трансфер между двете академии. Какво те накара да смениш Alpine с Red Bull?
Всичко в Alpine вървеше добре, особено в началото, но накрая не усещах същата подкрепа от тях. Така загубих увереността в бъдещето, а с това и тръгнахме към края на нашата колаборация. Започнахме да търсим алтернатива и така се озовах в Red Bull. Отвори ми се възможността да имам лична среща с д-р Хелмут Марко. Той се нуждаеше от 10-15 минути, за да ми каже, че е уверен, че ме иска в академията на Red Bull. Така се получи трансферът. Звучи доста просто без всички вътрешни детайли. Имах късмета и тайминга, за да се случи всичко това.
Какво е да имаш за мениджър и подкрепа Фернандо Алонсо, променя ли се нещо сега, когато вече си в тима на RBJT?
Не, това не променя нищо, договора ми с „А14 Мениджмънт“ и Фернандо Алонсо е различен от този с академията.
А участваше ли Алонсо в преговорите с Марко?
Срещата с д-р Марко стана съвсем случайно. Беше точно след състезанието на „Монца“, когато ме викнаха. Аз си търсех F1 pass, намерих един и изтичах до моторхоума на Red Bull. Срещата ни беше много кратка, изговорихме най-важните неща набързо и се разбрахме.
Как успя да намериш общ тон с този човек?
Точно поради тази причина бях леко притеснен преди срещата. Но имах самочувствието, че няма причина, заради която да не ме хареса и няма нещо, което той търси и не може да намери в мен. Влязох, казах това, което исках и той ме хареса. В бъдеще може и да е по-различно, не знам, зависи от ситуацията, но тогава не останах с впечатление, че е труден човек.
Какво повече ще получиш сега, когато вече си част от RBJT спрямо преди, когато беше част от Alpine?
Като цяло подготовката на Red Bull е доста по-добра с работата на симулатора, с работата в завода и т.н. Те отделят доста повече време за развитието на един пилот, как да помогнат за подобряване на представянето му в състезанията. Например в Alpine не работехме на симулатор. А и Red Bull имат повече възможности, по-добра база с уреди, процеси на работа и т.н.
Къде в цялата схема е финансовата подкрепа?
Не разбирам смисъла да влезеш в академия, ако не получаваш финансова подкрепа. А и като бранд Red Bull са много по-големи от Alpine, така че възможността за подкрепа от тяхна страна е доста по-голяма за в бъдеще.
Снимка: Любомир Асенов / Спас Генев
Защо реши да се разделиш с тях? Исторически това е един от много силните отбори в сериите, макар именно ти да си пилотът, който им донесе победи през последните години.
Имам връзка с Campos във Ф4 от 2022 г. (когато той печели шампионата). Винаги съм харесвал отбора и преместването в ART за мен беше много труден трансфер. Начинът на работа беше много по-различен от този, който се бях научил в началото, което го направи още по-трудно за мен. Имах две години, в които се борех да се докажа, но не бих казал, че нещата са получаваха по начина, по който ми се искаше, при това не само на пистата, но и извън нея. Затова, когато разбрахме, че имам шанса отново да се присъединя към Campos, дори не се замислих.
За момента Цолов има договор само за сезон 2025 г. в Campos. Това носи ли натиск и притеснения за бъдещето предвид факта, че нямаш сигурност за 2026 г.?
Не, защото за мен винаги е било по този начин. Новият сезон е най-подсигуреният сезон, който съм имал досега в кариерата си. По принцип връзваме бюджета по време на сезона, не съм имал сигурност, не знаех дали след финала на дадено състезание ще участвам в следващия старт. Това не е лесно ментално. Но сега идва първият сезон, който е почти осигурен докрай и вярвам, че ще карам всичко догодина. И въпреки, че има теоретичен натиск от Red Bull, от Campos като очаквания, това може само да ме мотивира да работя повече и да се справям още по-добре.
Цолов показа резултати още по време на предсезонните тестове на пистите „Херес“, където записа първо време и Барселона, на която даде второ време във втория ден, изоставайки минимално от Мари Боя, с който ще бъде съотборник в Campos. Очертава се силна конкуренция.
Да, вътрешна конкуренция винаги има и това е много добре. Но не съм много притеснен от тази гледна точка. На тестовете в Барселона, колкото и да беше близо до мен Боя, мисля, че бях доста по-силен от него. Заради това, че бях по-бърз от съотборника си, пробвах някои неща, които не винаги работеха, но тестовете са за това – да опитваш различни настройки. Анализът на състезателните симулации показа, че аз бях много по-бърз. Така, че не съм притеснен от конкуренцията вътре в отбора, дори това ме стимулира, но със сигурност Мари Боя е много добър пилот.
Наскоро пред медиите във Варна Никола каза, че ще атакува първото място във Ф3. Реална ли е тази цел, няма ли да се нуждаеш от време за адаптация, макар да се състезаваше със същия отбор във Ф4?
Разбира се, че е постижима тази цел. Ако не беше, нямаше да се състезавам. Вярвам в способностите и възможностите си да стигна до титлата.
Снимка: Любомир Асенов / Спас Генев
Много ще зависи от това как отборите ще успеят да настроят колата. Тя е нова за сезон 2025 г., с много промени, вече се доближава повече до болидите от Ф2, а времето за подготовка е много малко, да не кажа никакво.
Само титла ли би ти отворила пътя към „Формула“ 2?
Не, не мисля така. Смятам, че ако си в топ 3-5 и не отидеш във Ф2, трябва да се е случило нещо много грешно. В повечето случаи топ 3 ти осигурява стъпката нагоре.
Осъществима ли е „Формула“ 1 като мечта, след като вече зад гърба си имаш и RBJT?
Разбира се. Все пак Red Bull имат втори отбор във Ф1, така че имат две допълнителни седалки спрямо Alpine, което отваря доста повече врати. Ако се справям добре, това е възможно и не е толкова далеч от мен. Иначе, в момента, в който влезеш във „Формула“ 2, ти се докосваш до Ф1. Започваш да правиш тестове, симулации, свободни тренировки в състезателните уикенди заедно с Кервана.
Как се подготвяш за старта на сезона? Разкажи ни как протича този процес? Само физическа ли е подготовката?
Подготовката е физическа, ментална и на симулатор, който включвам към менталната подготовка. През седмицата се подготвям физически сутрин и следобед с треньор в базата на Campos. Като се прибера вкъщи ми остава време да поуча малко за предстоящите матури след 12 клас, евентуално да седна на симулатора. През уикенда съм най-вече на симулатор.
Предполагам на кормуването нямаш да имаш проблеми, но на листовките как си, остава ли те време?
Да, по-тегаво е с листовките, опитвам се да правя колкото може повече на ден. Имам приятели, които ги решават почти безгрешно и те ми помагат. Но все още са ми сложни.
Кога ще видиш болида, кога ще седнеш в него, знам, че преминавате специална процедура за отливане на седалка?
За пръв път ще видя болида в края на януари или началото на февруари, близо до първите тестови дни, които са около 20 февруари. Колата е напълно различна, с по-големи гуми, като цяло се доближава до концепцията на болидите във Ф2, която беше до тази година.
Какво е усещането да те наричат „Българския лъв“?
Кара ме да се чувствам горд и ме мотивира допълнително.
Снимка: Любомир Асенов / Спас Генев
Автор: Пламен Георгиев
Редактор: Камена Георгиева