Какво е нужно, за да пребориш конкуренцията?
Дигиталният маркетинг е сравнително нова, но изключително популярна сфера на работа за професионалисти с различен предишен опит. Но какво е нужно, за да успееш сред свирепата конкуренция и може ли човек да си смени коренно работата?
За новия кариерен път, качествата, които трябва да притежава един профилиран маркетинг специалист и удовлетворението от професията ще си говорим днес с Елица Радкова и Цветомир Цветанов от дигитална агенция АDvantage.
Елица е проджект мениджър от 3 години, а Цветан е PPC експерт със страст към перформанс маркетинга и 4-годишен стаж в управлението на рекламни кампании за международни бизнеси. Но кариерите и на двамата не започват с Facebook реклама, управление на проекти и търсене на най-ниската цена на клик.
Елица е юрист по образование, а след завършването си работи като юрисконсулт. Цветомир започва професионалния си път не пред компютъра, а в кухнята. По време на пандемията от COVID-19 дори отваря собствен ресторант, но трудните времена се оказват не на негова страна.
Желанието за нещо по-съвременно и гъвкаво кара Цецо да промени посоката на кариерата си. “Исках нещо "модерно", да не се пържа на 45 градуса в кухнята. Не исках скучна работа стриктно от 9:00 до 17:00.”
При Елица пък причината е голяма житейска промяна - раждането на дъщеря ѝ преобръща нагласата ѝ за живота и я дарява с вдъхновението и силата да преследва мечтите си. Така тя намира работата, която ѝ доставя удоволствие и я кара да започва всеки ден с усмивка.
“На шега записах курс по дигитален маркетинг, а тази шега се превърна в голяма любов. Хареса ми динамиката на материята, хората, с които се запознах, и възможността да развивам креативната си страна”, споделя тя.
Но защо точно дигитален маркетинг?
“На шега”, споделя Цецо. “Пуснах CV на няколко места, позвъниха ми от агенция, в която търсеха стажанти, взеха ме, хареса ми и се научих.”
“Харесва ми динамиката на работа, това че имаш поставени цели и се опитваш да ги постигнеш”, продължава той.
Именното динамиката, постоянните промени и възможността за непрекъснато учене и надграждане на уменията са това, което привлича и Елица в дигиталния маркетинг.
“Харесва ми, че тази сфера комбинира креативност с аналитичност — два аспекта, които винаги са ме вдъхновявали. Обожавам предизвикателствата на нови проекти, срещите с клиенти и усещането, че работата ми наистина има значение.”
“Преследваме общи цели с моите клиенти и това ме мотивира да постигаме все по-добри резултати заедно”, споделя тя.
А как различният бекграунд помага и на двамата в настоящите им професии?
“В работата ми като юрисконсулт се занимавах с правна документация, договори и консултации, както и с изграждане на добри взаимоотношения с клиенти от различни сфери, което към днешна дата мисля, че изключително много ми помага”, разказва Елица. Аналитичното мислене и вниманието към детайлите са други две умения, които бившият юрист умело използва в работата си като проджект мениджър.
За Цветомир работата в ресторанта го е научила на организация, бързина, преценяване на рисковете, мултитаскинг и комуникация с хората - все важни качества за един PPC експерт или друг професионалист, работещ в динамичната среда, която предлага дигитална агенция като ADvantage.
Напрежение определено има, но способността за работа в такава среда и двамата са изградили в предишните си професии. “Винаги се старая да предвидя няколко крачки напред, както и да преследвам сроковете на живот и смърт”, споделя Елица.
В такъв случай подходяща сфера за всеки ли е дигиталният маркетинг?
“Само хора които са устремени да постигат своите цели и да се развиват биха могли да станат PPC експерти”, твърдо заявява Цецо. “В повечето моменти се управляват големи бюджети за Facebook или Google реклама, където нямаш право на грешки. Опитваш се да предпазиш своето реноме и това на агенцията.”
За Елица също тези професии не са за всеки, защото освен технически знания, се изискват и способност за справяне с неочаквани ситуации, креативност и стратегическо мислене.
”Професионалистите в дигиталния маркетинг трябва да бъдат адаптивни, комуникативни и винаги готови да учат нови неща. Умението за управление на времето и приоритизиране на задачите също е ключово.”
“Промяната в кариерата ми беше смело решение, но днес знам, че беше правилното. Обичам това, което правя, и съм благодарна за пътя, който ме доведе дотук”, допълва тя.
Редактор: Габриела Винарова