Служители на шведските власти са на борда

Шведските власти продължават с разследването на инцидента в Балтийско море. Заради скъсан оптичен кабел властите задържаха българския кораб „Вежен” с целия му екипаж по разследване за саботаж.

От „Български морски флот” правят паралелно разследване. Днес представиха снимки, които по думите им подкрепят тезата, че лошото време е довело до повредата на котвата на кораба, докато плавал в Балтийско море.

NOVA отправи запитване към шведските власти за повече информация.

Шведската служба за сигурност: На борда на „Вежен” се извършват следствени действия

Информацията все още е оскъдна. От външно министерство съобщиха, че българските моряци не са арестувани. „Български морски флот” твърди, че техническа повреда в спирачния механизъм на котвата на кораба е довела до влаченето ѝ по дъното на Балтийско море, като по този начин е бил скъсан комуникационният кабел. Фирмата-собственик на този кабел още не е имала възможност да обследва щетите по него, тъй като той се намира на дълбочина от 100 метра и подобно нещо става бавно и трудно.

Шведската прокуратура запазва мълчание, а службата за сигурност на Кралство Швеция отговори на нашето запитване, че на борда има служители на властите на страната.

Не закъсняха и политическите реакции. От ПП-ДБ заявиха, че ще искат изслушване на външния ни министър в парламента по случая.

БМФ: Проведохме наше разследване. Няма умисъл в инцидента в Балтийско море

Представените от „Български морски флот” данни показват, че от петък до неделя метеорологичните условия в Балтийско море са били крайно неблагоприятни. Имало е вятър със скорост от 22 метра в секунда и вълни, стигащи до 3 метра. Дружеството показа снимки на кораба „Вежен”, доказващи, по думите им, повредения от вълните спирачен механизъм на счупената котва.

„В продължение на часове е успяло да деформира и повреди гилотинния стопер, при което звено по звено веригата е слизала бавно. Няма как да се предвиди точно в кой момент тази верига ще започне да изтича”, заяви Александър Калчев, изпълнителен директор на „Български морски флот”.

Според Калчев представените материали ясно доказват, че за саботаж няма как да се говори, нито за прикрити действия в полза на Русия. „По никакъв начин не можем да бъдем сложени в така наречения „сив флот”. На борда на кораба има 10 български офицера”, заяви Александър Калчев.

От Латвийския радио и телевизионен, център, които са собственици на прекъснатия комуникационен кабел, посочват, че той се намира на дълбочина от 100 метра и обследването му дори не е започнало, за да се изследват щетите.

NOVA изпрати запитване до шведската прокуратура, но от там ни изпратиха становище от неделя на старши прокурора Матс Люнгквист, разпоредила задържането на „Вежен”, в което се казва, че е образувано досъдебно производство за саботаж. От БМФ заявиха днес, че не знаят разследващи да са били на борда.

„На борда на кораба не са се качвали разследващи и не са водени интервюта с екипажа на кораба. Това е, което имаме ние като информация”, заяви Александър Калчев.

Защо Балтийско море е зоната с най-много предполагаеми саботажи

В отговор до NOVA от Службата за сигурност на Кралство Швеция казват, че следователи на борда има. „Можем да потвърдим, че служители на шведските власти в момента се намират на борда на кораба, за да извършат следствени действия”, се казва в позицията.

От външното ни министерство заявиха, че са получили информация от шведските власти за осем български граждани, които са били част от екипажа на кораба. „На този етап срещу тях не били повдигнати обвинения, те не са задържани и могат да напуснат кораба, но са решили да останат. Имат и възможност да осъществяват връзка със семействата си”, се казва в позицията на МВнР.  

Българските членове на екипажа ще бъдат посетени в най-скоро време от консула ни в Стокхолм, който вече пътува към Карлскруна, казват още от ведомството.