В петък той възпрепятства няколко самолета да кацнат

Нова спешна среща след извънредната ситуация на летище София в петък вечерта, когато няколко самолета бяха възпрепятствани да кацнат заради неидентифициран дрон. Министърът на транспорта Гроздан Караджов събра операторите на всички български летища, за да обсъдят мерките, в които ще трябва да инвестират, за да защитят гражданското въздухоплаване.

Транспортният министър: Дронът над летище София е имал светлинна сигнализация на самолет

Въпросът кой е управлявал дрона в района на аерогарата в петък вечерта все още остава без отговор. В понеделник стана ясно, че летателният апарат е бил с тегло над 30 килограма и с размах на крилете над един метър, а за управлението му била нужна специална подготовка.

След срещата пред медиите застана Хесус Кабайеро - главният изпълнителен директор на "СОФ Кънект", компанията оператор на летище София. „Това, което правим, е да подкрепяме всички летища в страната, за да увеличим нивата на сигурност. Решени сме да намерим в много кратки срокове бързи решения. Това ще се случи с инвестиции от наша страна, от страна на летището, но най-важно от всичко ще е първо да намерим най-правилната технология, която да ни защити“, заяви Хесус Кабайеро, изпълнителен директор на "СОФ Кънект".

Правилната технология, по думите на антидрон експери, означава системите за противодействие на дронове да са съобразени с параметрите на летищата.

„Спрямо самия размер на конкретното летище, спрямо регулацията и спрямо обкръжаващата го среда“, обясни Стайко Топалов.

Именно по тези причини, според Топалов, летище София е едно от уязвимите.

„То е в особено положение, защото около него има градска среда и това увеличава рисковете“, допълни той. 

И добави, че задачата се усложнява допълнително, когато целта е летището да се защити от голям, военен дрон. Но не липсват решения.

„В опитните държави използват smart „Smart Jamming” – това са системи, които заглушават сигнала между този, който го пилотира и самия дрон. И се стараят да поемат контрола. Не винаги е възможно, в повечето случаи дроновете от такъв тип падат“, твърди още експертът. 

В предаването „Твоя ден“ по NOVA NEWS бившият зам.-министър на вътрешните работи Филип Гунев заяви, че най-голямото предизвикателство пред летищата ще бъде каква система може да се приложи. Той обаче посъветва да взаимстваме от европейския опит и даде за пример Мадрид, където е изградена система от антени, които засичат движението на дронове, а полицията има правомощия да свали такива летателни апарати.  

Технологията „Smart Jamming” се използва от над 100 летища в света, от които около 30 са в Европа. Експертите обаче са категорични, че каквито и системи да внедри България, те трябва да останат секретни.

„Проблемът в новата ситуация е, че условният ви противник, така да се каже, се приспособява към вашите контрасистеми“, каза Тихомир Безлов, гл. експерт „Сигурност“, ЦИД.

Затова защитата на летищата зависи и от друго, смята Кабайеро. „Ако погледнете към летищата в Испания, Франция, Германия ще видите, че най-важна е координацията между органите“, обясни Хесус Кабайеро. 

В понеделник в „Интервюто в Новините на NOVA“ транспортният министър Гроздан Караджов заяви, че в бъдеще ще се внедрят нови системи срещу дронове на летищата. Те ще имат две функции - да откриват подобни обекти и при нужда да ги свалят.

„Решението не може да е само на един обект в града. Това изисква системи, които да са далеч извън обсега на летището”, добави бившият зам.-министър на вътрешните работи Филип Гунев.

„През последната година и половина има много неидентифицирани дронове, които се появяват, а след това не се разбира кой ги управлява и къде отиват. Проблемът е, че „противникът” се приспособява към контрасистемите”, добави главният експерт по „Сигурност” към Центъра за изследване на демокрацията Филип Безлов.