Експертен анализ от авиационния експерт Тодор Иванджиков
След трагичния инцидент със самолет Boeing 787 Dreamliner в Индия, при който загинаха стотици хора, председателят на Асоциацията на българската авиационна индустрия Тодор Иванджиков гостува в предаването „Твоят ден“, за да даде експертен коментар за възможните причини и последствия от катастрофата.
„Изключително рядко се случват катастрофи при излитане“
„Много рядко при излитане може да се случи това“, заяви Иванджиков, като подчерта, че инциденти на този етап от полета са изключение. Според него възможните причини могат да бъдат различни – от неправилна конфигурация на самолета до механичен отказ или външен фактор.
Самолет с 242 души на борда се разби в жилищен район в Индия (ВИДЕО+СНИМКИ)
Boeing 787 – модерен и сигурен самолет
„Самолетът е направен така, че преди излитане, ако не е направена правилната конфигурация, той съобщава на пилотите. Не ми се вярва при flight management системата, която е заложена, самолетът да излети, ако чеклистата не е завършена“, коментира експертът.
Иванджиков посочи, че моделът на машината е на 11 години и принадлежи към семейството на Dreamliner, като конкретният е с двигатели на General Electric. „Прекрасен самолет. При правилна работа няма никакви грижи, колкото и да е натоварен. Това е първият инцидент с този модел. Наистина се е случило нещо твърде необичайно“, отбеляза специалистът.
Може ли сблъсък с птици да е довел до катастрофата?
Една от разглежданите хипотези за причините за фаталния инцидент е удар в ято птици. „В статистиката съм гледал, че за последната година - година и половина, има около 500 подобни случая, което е много страшно", заяви Иванджиков.
„В района на Индия и Пакистан около летищата има много и големи птици. Допускам, че при излитането самолетът е влязъл в контакт с ято и са гъмнали двата двигателя“, допълни експертът.
Откриха оцелял от самолетната катастрофа в Индия (ВИДЕО+СНИМКА)
Пилотите са реагирали моментално
„В рамките на секунди след излитането, те са дали Mayday – това означава, че са имали сериозен технически проблем. Виждаме, че на видеото самолетът няма тяга – излита и веднага я губи", каза експертът.
Според него действията на екипажа показват, че пилотите са се опитали да овладеят ситуацията. „Вижда се спомагателната установка RAT, която се пуска автоматично при отказ на двата двигателя и осигурява хидравлика. Тоест проблемът е бил ясен още във въздуха“, категоричен е Иванджиков.
Грешка на пилотите или технически отказ?
„Трябва да се направят правилни анализи. Всичко друго е спекулация“, подчерта авиационният експерт. Той обаче не изключва проблеми с горивото. „Ако е имало заредено лошо гориво, или останало от предишен полет, това може да е довело до загуба на тяга и последващ отказ на двигателите“, поясни специалистът.
Boeing и General Electric ще разследват случая
Иванджиков е категоричен, че в разследването ще се включат както производителят на самолета Boeing, така и доставчикът на двигателите General Electric.
„Нека да изчакаме черните кутии – те са здрави. Очаквам още днес или утре да бъдат разчетени. Ще разберем повече“, заяви той.
„Наистина нещо трябва да е извънредно станало. Пилотите може и да не са направили нещо при липса на тяга, но проблемът според мен започва технически – или с горивото, или bird strike, или друг отказ. Ако излезе сериозен проблем – ще бъде много тежко за Boeing“, завърши експертът.
След трагедията, която разтърси авиационната общност, всички очакват отговорите от черните кутии, които ще дадат светлина върху причините за тази необичайна катастрофа с един от най-съвременните самолети в света.
Редактор: Цветина ПетковаПоследвайте ни