Такова следствие се предвижда от свързването на машините с НАП...


Рязко поскъпване на храните и напитките, които си купуваме от автомати прогнозират от Българската вендинг асоциация. Причината е в оскъпяването на самата услуга, което предстои след свързването на машините с данъчните.

Предвидено е новите правила да влязат в сила от първи януари следващата година, което според бранша ще доведе до увеличение на цените с между 35 и 60% и намаляване на броя на автоматите наполовина.

В разгара на учебната година, по време на гостуването ни в едно столично училище ви запознахме с Мишо. Ожаднял след изтощителния час по „Човек и природа", той пазаруваше от училищния автомат. Тогава той ни обясни, че предпочита автомата пред училищната лавка, тъй като продуктите са по-евтини там.

Виктор Тонев от Българска вендинг асоциация прогнозира, че тази тенденция е на път да се промени след няколко месеца. Според него тогава, ако сме купували едно кафе от автомат за 40 ст., то новата му цена няма да бъде по-малко от 50 ст.

По данни на НАП, в цялата страна има между 20 и 30 000 подобни автомата. От първи януари, всички те ще трябва да имат монтирани фискални устройства.

От Българската вендинг асоциация твърдят, че това ще има пагубно действие върху бизнеса. Една от причините – собствениците на автомати трябва по някакъв начин да избият инвестицията от близо 200 лева за касовото устройство.

„При един приход от 60 лева, данък печалба е 6 лева, а ние годишно ще бъдем обвързани да плащаме 12 лева за трансфер на данни и поддържане на фискалното устройство, което е два пъти повече от данъка, който дължим", поясни Виктор Тонев.

Затова, по информация на бранша, никъде по света машините не са свързани по този начин със системата на данъчните.

„Имало е дискусии, не е стигано и до опити", допълва Виктор Тонев.

И понеже ни предстои да бъдем пионери в това, бизнесът е изправен пред още едно предизвикателство - все още не е конструирано напълно фискалното устройство, което трябва да се монтира вътре, в самата машина.

Според данъчните обаче, новата мярка е необходима, за да се извадят на светло фирмите от сивия сектор, които, според НАП са около 50% от целия бранш. От вендинг асоциацията предлагат да се направи регистър за всички машини. И освен това върху автоматите да се поставят специални „фискални стикери" на стойност 120 лева.

„По наши изчисления, при тази мярка ще влязат между 2 и 3 милиона в хазната, така че смятаме, че това е една добра мярка, от която да излязат всички машини на светло, тъй като не е тайна, че има фирми, които не регистрират машините", на мнение е Виктор Тонев.

Засега обаче, данъчните остават непреклонни – каквото е за всички търговци, такова ще е и за собствениците на вендинг машините.

Репортер: Яна Николова