Управляващите имат и ангажимент към магистрала „Струма”
„Искам да подчертая, че АМ "Хемус" е в приоритетите на правителството. Намаляване различията на регионите също стои на дневен ред”, това в заяви в студиото на „Здравей, България” министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева.
„По оперативна програма „Транспорт” за следващия програмен период индикативната стойност на парите, които ще бъдат отпуснати, е около 1,5 милиарда евро. Магистрала „Струма”, чиято индикативна стойност е между 800 милиона и 1 милиард евро, трябва да бъде завършена до тогава. Това е много сложен инфраструктурен проект. Ще се проведе обществена поръчка, при която стойността може да падне. Парите трябва да бъдат разделени между пътна и железопътна инфраструктура. Простата сметка показва, че европейските пари няма да стигнат за изграждането на автомагистралата и трябва да се мисли за алтернативни източници на пари”, добави министър Терзиева.
Общата стойност на парите по кохезиония фонд е ясна и програмния период трябва да следва и европейските приоритети – икономически растеж, създаване на работни места, здравеопазване и образование.
Публично-частното партньорство е един от вариантите при недостиг на парите за АМ „Хемус”. Но само при условие, че има достатъчно трафик и инвеститорски интерес. „Засега не сме намерили съответния инвеститор. В момента се правят предпроектни проучвания и не спираме за минута да работим върху изграждането на магистрала „Хемус”, каза Терзиева. Ако бюджетът позволява, може да се направи национално финансиране.
„Ако стане частно партньорство има различни начини на договаряне на концесионера – не е задължително да се плащат такси. Нямаме причини за опасения, че Северна България ще стане „скъпа”, коментира министърът на регионалното развитие.
Останалите 600–700 милиона ще бъдат използвани за жп структура. Самите индикативни проекти ще се уточнят със стратегията за транспорт, която в момента се разработва. Северна България няма да остане изолирана, защото специално линията Русе-Варна е приоритет. 20 милиона евро са заделени за проектиране. Средствата отделени за ремонт трябва да бъдат отнесени към Бюджет 2014. 35% от републиканските пътища са в окаяно състояние и имаме спешна нужда всяка година да ремонтираме определени участъци. Минималната сума, нужна за това, е от 70 до 150 млн. лева годишно.
Предпроектните проучвания за изграждането на АМ „Хемус” ще приключат най-късно до 2 месеца.
Вижте цялото интервю във видеото.