По данни на МВР засегнати могат да бъдат собственици на близо 1 милион автомобила

По-високи данъци за близо един милион собственици на автомобили може да има, ако бъде приет проект за промени в закона за местните данъци и такси. Кметове на големи градове коментираха това пред Нова ТВ. А каква е причината за по-високите данъци.

 

Причината е готвена промяна в методиката, по която се определят данъчните преференции за екологичност на колите. Сега тези преференции се правят за коли, които имат катализатор, за намаляване на вредните емисии - собствениците плащат половин данък.

 

Проектът обаче предвижда това да отпадне и данъчни облекчения да има в различни степени, в зависимост какъв евросертификат за екологичност има автомобилът. Тъй като няма точна, обобщена информация за колите с катализатор, от данните на МВР става ясно, че от общо 3 300 000 регистрирани автомобила у нас – засегнати, тоест с коли, които са произведени в годините, в които вече се слагаха катализатори – ще бъдат собствениците на една трета от тях, или близо 1 млн.

 

Просто казано - сега отстъпка от 50% на данъка ползват и хората, които имат 15-годишни автомобили с катализатор, в бъдеще, ако бъде променен законът, те ще загубят правото да ползват отстъпка и реално данъкът им ще скочи двойно.

 

По сега действащото законодателство за автомобилите под 100 конски сили, които имат катализатор, собствениците получават отстъпка от 50% от данъка за колата. В тази категория попадат голяма част автомобили, произведени след 1998 година.

 

Проектът предвижда 50 на сто отстъпка да има само за най-новите 3-4-годишни коли, а за тези със сертификати Евро 3 и Евро 4, тоест произведени между  2000 2009-та година – намалението ще бъде 30 процента. Тоест, за техните собственици, които сега ползват намаление, заради катализатор реално данъкът ще се увеличи с 20%.

 

Има и една трета категория, чийто налог ще скочи двойно - това са собствениците на още по-старите коли с катализатор, които в момента ползват отстъпка 50%. Ако бъде променен Законът - те ще загубят изцяло преференциите.

 

Много от кметовете са против промяната и готвят протестна позиция, която да представят пред финансовото министерство. Някои отбелязват, че много малка част от населението може да закупи нови автомобили и се питат дали няма да бъде наказано по-неплатежоспособното население с по-висок данък. От финансовото министерство отказаха коментар с мотива, че проектозаконът не е внесен за гласуване в Министерския съвет, въпреки че е качен за обществено обсъждане на интернет страницата на министерството.