Той уточни, че изтребителите не влизат във въздушното пространство на България, а летят покрай границата
„2012 година една ескадрила F-16 беше базирана тук, докато летището във Виано, Италия беше в ремнот, така че това е нещо, което е отработвано в България. От гледна точка на доверието на българите в НАТО, на която сме член вече 10 години, е добре, при такива ситуации, каквито се създават, говоря за цяла Източна Европа, става въпрос за Румъния, Полша, Балтийските държави, е добре НАТО да показва своята решимост – че ще защитава територията на тези държави”.
Това заяви в студиото на „Събуди се” генерал лейтенант от резерва Аню Ангелов, бивш военен министър от кабинета на ГЕРБ. Припомняме, че тази седмица Ангелов заяви, че ни трябват F-16 в „Граф Игнатиево”, за да ни пазят заради зачестилите полети на руски разузнавателни самолети.
Според него това е един вид демонстрация за сигурност.
Той уточни, че изтребителите не влизат във въздушното пространство на България, а летят покрай границата.
„Увеличени са значително, но такива случаи имаше през 2012 и 2013 година, и също предизвикаха вдигане във вуздуха на нашите дежурни изтребители. Но сега са зачестили по думите на военния министър Аню Ангелов. А това е още едно основание да се поискат такива консултации”, твърди Ангелов.
По думите му тези изтребители могат да снемат какво се извършва в континенталния шелф на страната или в териториалното море, може да разузнава радарните инсталации по брега, както и защитата на въздушното пространство на дадена държава.
„Никой не можа да знае до каква граница се простират имперските амбиции на президента Путин. Всичко може да се очаква. При нас може да ни спрат запасните части за Миг-29, могат да ни спрат и газа”, категоричен бе Аню Ангелов.
Според бившия военен министър Миг-29 ще останат да служат на страната, но „трябва да се мисли за бъдещето на военно-въздушните сили”. По думите на Ангелов е невъзможно страната ни да закупи нови самолети, но може да се прибегне към покупката на използвани машини.
„Имаме девет оферти от различни държави за различни типове самолети. Има една комисия, която няма никакъв достъп, тъй като става въпрос за сделка между държави, а не за сделка между държава и компания, като например доставката на самолетите „Кугър”. Там имаше комисионни и те си признаха тези посредници за колко милиони евра става въпроса като комисионна и българската държава ги плати. Но когато става въпрос за междудържавен договор, не може да става и въпрос за комисионни. И това е най-доброто, което може да се направи. Пак има съревнование, но няма конкурс, тъй като самолетите втора ръка са държавна собственост”, добави Аню Ангелов.
По отношение на оградата, която ще се строи по границата ни с Турция, и почти двойното увеличение на цената за строежа й, Ангелов заяви: „Сигурно има нередности”.
Целия разговор гледайте във видеото.