Снимка: Shutterstock
В учебните заведения липсват вътрешни правила за действие при сигнал за насилие
Увеличава се броят на децата с нетипично и агресивно поведение в училище. Тенденцията бе уловена от 21 проверки в образователни институции на Държавната агенция за закрила правата на детето, информира БГНЕС. От Главна дирекция „Контрол по правата на детето” отчитат липса на вътрешни правила за действие в училищата при сигнал за насилие над дете и други инциденти. Няма и ред за подаване на жалби и сигнали.
Според инспекторите не са предприети и действия, каквито изисква Механизмът за противодействие на училищния тормоз и агресия между учениците. Установени са и пропуски, свързани с длъжностните характеристики на педагогическия персонал в училищата и детските градини, като не е регламентирано изискване за информиране на компетентните органи, в случай, че дадено дете се нуждае от закрила.
Резултатите от проверките сочат, че персоналът на образователните институции все още няма умения и познания да идентифицира „дете в риск”, а органите за закрила не се разпознават като партньори. Наред с това става ясно, че се прилагат наказания преди да са изчерпани възможностите за корекционно въздействие, използват се методи на въздействие, които травмират децата.
Проверяващите са открили и нарушения, свързани с работата на Екипа за подпомагане на обучението и възпитанието на деца и ученици със специални образователни потребности. Оказва се, че при липса на ресурс и възможност за справяне с дадена ситуация не се търси съдействие на външни специалисти. Установен е и занижен контрол от страна на директорите върху задълженията на педагозите да информират родителите за развитието на ученика, спазването на училищната дисциплина и за уменията му за общуване и интегриране в училищната среда.
Заради констатираните нарушения Държавната агенция за защита на детето ще предложи на Министерството на образованието да разработят съвместно методика и регламент за дейността на педагогическите съветници в училищата.